Inclusive education

contributions of the universal desenho of learning in the pedagogical support project

Authors

  • Adriana SANTOS Izác Alves Universidade Presbiteriana Mackenzie - UPM
  • Maria de Fátima ANDRADE Ramos Universidade Presbiteriana Mackenzie – UPM https://orcid.org/0000-0003-4945-8752
  • Maria da Graça MIZUKAMI Nicoletti Universidade Presbiteriana Mackenzie - UPM

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v21i1.1397

Keywords:

Pedagogical support project , universal desenho for learning, teacher professional development, inclusion, didactic sequence

Abstract

The Pedagogical Support Project (PAP) of the City of São Paulo, since 2019, has been offering pedagogical support to students. After the experience of remote learning, the said project became extremely necessary. During the implementation of the PAP, in the formative processes, we were introduced to the Universal Desenho for Learning (DUA), considered a methodological approach for accessibility to all. This research investigates how the principles of the DUA are contained in the PAP and how they are translated into the application of a didactic sequence. For its realization, we opted for a qualitative approach of interventionist nature. The field research was carried out in a certain public school of the City Hall of São Paulo. With the accomplishment of the study, we found that the contributions of the DUA to the PAP consist from the act of planning to the development of the class, followed by the evaluation in an accessible way. The DUA broadens the look at the entire pedagogical practice, evidencing the care with the learning process, in an inclusive vision.

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Author Biographies

Adriana SANTOS Izác Alves, Universidade Presbiteriana Mackenzie - UPM

Doutoranda e mestra pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, no curso de Educação, Arte e História da Cultura, especialização em: educação Empreendedora na Infância (Universidade Presbiteriana Mackenzie); planejamento, Gestão e Implementação de EaD (Universidade Federal Fluminense); psicopedagogia institucional (Universidade de Pinhais); graduada em Pedagogia (Universidade Adventista de São Paulo); artes Visuais (Faculdade Mozarteum de São Paulo). Atua na educação pública desde 2008 na Docência e Coordenação Pedagógica.

Maria de Fátima ANDRADE Ramos, Universidade Presbiteriana Mackenzie – UPM

Possui pós-doutorado em Políticas e Práticas da Educação Básica e Formação de Professores pela Fundação Carlos Chagas, doutorado em Comunicação e Semiótica pela PUC/SP. Atua em cursos de graduação e pós-graduação em Educação.

Maria da Graça MIZUKAMI Nicoletti, Universidade Presbiteriana Mackenzie - UPM

Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professora titular pela Universidade Federal de São Carlos. Professor Adjunto III da Universidade Presbiteriana Mackenzie. 

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Published

2024-06-27

How to Cite

SANTOS Izác Alves, A., ANDRADE Ramos, M. de F., & MIZUKAMI Nicoletti, M. da G. (2024). Inclusive education: contributions of the universal desenho of learning in the pedagogical support project. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 21(1), 35–61. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v21i1.1397