SGT. PEPPER’S LONELY HEARTS CLUB BAND

UMA COLAGEM DE SONS E IMAGENS

Authors

  • José Adriano Fenerick Universidade de São Paulo – USP
  • Carlos Eduardo Marquioni Universidade Tuiuti do Paraná – UTP

Keywords:

Beatles, Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, Pop Art

Abstract

This article proposes and suggests an interpretation of Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. Using several collages, this Beatles’ album dimmed the limits between the named erudite and mass cultures, between the East and the Occident and between the popular and the vanguard music, creating pop art – that should not be understood as opposite to the worship and synonym of overcrowding, but as a mosaic, a hybrid culture. The article discusses this mosaic through some appropriations of procedures from the vanguard art of the period/ epoch, that were carried out by the popular song.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Adriano Fenerick, Universidade de São Paulo – USP

Doutor em História pela FFLCH-USP; Departamento de Música – Unicamp; Bolsista de pós-doutorado do CNPq

Carlos Eduardo Marquioni, Universidade Tuiuti do Paraná – UTP

Mestre em Comunicação e Linguagens pela Universidade Tuiuti-PR.

References

ADORNO, Theodor. W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. Tradução de Guido A. de Almeida, Rio de Janeiro: J. Zahar, 1985.

COELHO, Teixeira. Os Beatles: uma correspondência entre as artes e a cultura. In: ______. Guerras Culturais. São Paulo: Iluminuras, 2000.

CONNOR, Steven. Cultura Pós-Moderna. Introdução ás Teorias do Contemporâneo. São Paulo: Edições Loyola, 2000.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Tradução de Estela S. Abreu. 5. ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

DIAS, Márcia T. Os Donos da Voz. Indústria Fonográfica Brasileira e Mundialização da Cultura. São Paulo: Boitempo/Fapesp, 2000.

DURÃO, Fabio Akcelrud. Duas formas de se ouvir o silêncio: revisitando 4’33”. Kriterion – Revista de filosofia da UFMG, Belo Horizonte, n. 112, p. 429-441, dez. 2005.

FRIEDLANDER, Paul. Rock’n’Roll: uma história social. Rio de Janeiro: Record, 2002.

JAMBEIRO, Othon. Canção de Massa. São Paulo: Pioneira, 1975.

MARTIN, George. Paz, Amor e Sgt. Pepper. Os bastidores do disco mais importante dos Beatles. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1995.

MILLES, Barry. Paul McCartney. Many years from now. Tradução de Mário Vilela, São Paulo: DBA, 2000.

MUGGIATI, Roberto. A Revolução dos Beatles. Rio de Janeiro: Ediouro, 1997.

PUTERMAN, Paulo. Indústria Cultural: agonia de um conceito. São Paulo: Perspectiva, 1994.

RICHTER, Hans. Dada: arte e anti-arte. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

ROYLANCE, Brian; et al. The Beatles. Antologia. São Paulo: Cosac & Naify, 2001.

STOKES, Geoffrey. The Beatles. Tradução de F. Nuno e S. Salerno. São Paulo: Melhoramentos, 1982.

TERRA, Vera. Acaso e Aleatório na Música. Um estudo da indeterminação nas poéticas de Cage e Boulez. São Paulo: EDUC/Fapesp, 2000.

WOOD, Paul. Arte Conceitual. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.

Published

2008-03-31

How to Cite

Fenerick, J. A. ., & Marquioni, C. E. . (2008). SGT. PEPPER’S LONELY HEARTS CLUB BAND: UMA COLAGEM DE SONS E IMAGENS. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 5(1), 1–21. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/172