SGT. PEPPER’S LONELY HEARTS CLUB BAND
UMA COLAGEM DE SONS E IMAGENS
Keywords:
Beatles, Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, Pop ArtAbstract
This article proposes and suggests an interpretation of Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. Using several collages, this Beatles’ album dimmed the limits between the named erudite and mass cultures, between the East and the Occident and between the popular and the vanguard music, creating pop art – that should not be understood as opposite to the worship and synonym of overcrowding, but as a mosaic, a hybrid culture. The article discusses this mosaic through some appropriations of procedures from the vanguard art of the period/ epoch, that were carried out by the popular song.
Downloads
References
ADORNO, Theodor. W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. Tradução de Guido A. de Almeida, Rio de Janeiro: J. Zahar, 1985.
COELHO, Teixeira. Os Beatles: uma correspondência entre as artes e a cultura. In: ______. Guerras Culturais. São Paulo: Iluminuras, 2000.
CONNOR, Steven. Cultura Pós-Moderna. Introdução ás Teorias do Contemporâneo. São Paulo: Edições Loyola, 2000.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Tradução de Estela S. Abreu. 5. ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
DIAS, Márcia T. Os Donos da Voz. Indústria Fonográfica Brasileira e Mundialização da Cultura. São Paulo: Boitempo/Fapesp, 2000.
DURÃO, Fabio Akcelrud. Duas formas de se ouvir o silêncio: revisitando 4’33”. Kriterion – Revista de filosofia da UFMG, Belo Horizonte, n. 112, p. 429-441, dez. 2005.
FRIEDLANDER, Paul. Rock’n’Roll: uma história social. Rio de Janeiro: Record, 2002.
JAMBEIRO, Othon. Canção de Massa. São Paulo: Pioneira, 1975.
MARTIN, George. Paz, Amor e Sgt. Pepper. Os bastidores do disco mais importante dos Beatles. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1995.
MILLES, Barry. Paul McCartney. Many years from now. Tradução de Mário Vilela, São Paulo: DBA, 2000.
MUGGIATI, Roberto. A Revolução dos Beatles. Rio de Janeiro: Ediouro, 1997.
PUTERMAN, Paulo. Indústria Cultural: agonia de um conceito. São Paulo: Perspectiva, 1994.
RICHTER, Hans. Dada: arte e anti-arte. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
ROYLANCE, Brian; et al. The Beatles. Antologia. São Paulo: Cosac & Naify, 2001.
STOKES, Geoffrey. The Beatles. Tradução de F. Nuno e S. Salerno. São Paulo: Melhoramentos, 1982.
TERRA, Vera. Acaso e Aleatório na Música. Um estudo da indeterminação nas poéticas de Cage e Boulez. São Paulo: EDUC/Fapesp, 2000.
WOOD, Paul. Arte Conceitual. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.