“ROLIÚDE NORDESTINA” – UM CENÁRIO DE FORMAÇÃO DOS SUJEITOS
Keywords:
Cinema, Cultural Pedagogy, EducationAbstract
This article is an integrant part of a research, still in the beginning level, of my master's degree dissertation in the Program of Masters degree in Education. It aims at to discuss the educational practices of a tourist scenery, returned/ came back to the movies, in the municipal district of Cabaceiras – “Roliúde Nordestina”. Since the decade of the 90's, with miniseries The Solemnity of the Pitied, Cabaceiras has been giving up its space for the filming of more than 18 productions, demonstrating the production of a knowledge that has been forming young and other residents/ inhabitants of the city. Understanding the cinema as a Cultural Pedagogy and the ‘education’ as the formation the citizens daily receive, we have appropriated the Cultural Studies as a theoretical referential, that take the cinema as a cultural device that produces knowledge according to the culture and also inscribes and because of that it must be complicated, including for the field of Education.
Downloads
References
ALBUQUERQUE JR., Durval Muniz de. A invenção do Nordeste e outras artes. Recife: FJN, Ed. Massangana; São Paulo: Cortez, 2001.
DUARTE, Rosália. Cinema & Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e Educação. 2. ed. São Paulo: Vozes, 1997.
MENEZES, Paulo Roberto Arruda. Cinema: imagem e interpretação. Tempo Social, Revista de Sociologia, USP, São Paulo, 8(2), out. 1996.
SILVA, Tomaz Tadeu da. A pedagogia como cultura, a cultura como pedagogia. In: Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
SIMON, Roger L. A pedagogia como uma tecnologia cultural. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. (Org.). Alienígenas na sala de aula. Petrópolis: Vozes, 1995.
SOUZA, Bruno Jorge de. O cinema na escola: aspectos pedagógicos do texto cinematográfico. 2005. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) – Programa de Pós-graduação, Universidade Católica de Goiás, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.