O PENSAMENTO EDUCACIONAL CONSERVADOR EM AÇÃO NO DEBATE DA LEI DE DIRETRIZES E BASES
Keywords:
Politics and education, Education and Society, Conservative thought.Abstract
The object of this article is examine the discussion that resulted in the law n.º 4024/1961, regarding the education of 1.º and 2.º levels that to went in effect in the corse of João Goulart government, considering the struggles process initiated in the civil society that traversed the State in all extension. This controversy happened all democratic period. This article approach the parliamentary discussion and the intense mobilization in the civil society, where the financiament question emerged. In this point detach personages like Gustavo Corção e Carlos Lacerda, that joint intense political militancy, preparing the conditions for the predominance for the private interest in the brazilian education.
Downloads
References
BARROS, Roque Spencer de. Educação e Monopólio. O Estado de São Paulo, 2 de março de 1958, In.: BARROS, Roque Spencer de. Diretrizes e Bases da Educação. São Paulo: Pioneira: 1960.
BELOCH, Israel; ABREU, Alzira Alves de. (Org.) Dicionário Histórico-Biográfico Brasileiro (1930-1964). Rio de Janeiro: Forense/FGV/CPDOC, 1984.
CORÇÃO, Gustavo. A quem compete educar. O Estado de São Paulo, Suplemento “Literatura e Arte”, São Paulo, p. 4, 25 de janeiro de 1958.
CUNHA, Luís Antonio.Golpe na Educação. Rio de Janeiro. Zahar, 1985.
DA LIBERDADE de ensino, O Estado de São Paulo, 6 de fevereiro de 1958, In. BARROS, Roque Spencer de. Diretrizes e Bases da Educação. São Paulo: Pioneira, 1960.
OUTRAS FONTES
BRASIL — Anais da Câmara dos Deputados, Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 11.12.1958 — Votação única do projeto 2222 – B, vol. 25.
TRIBUNA Da Imprensa, Rio de Janeiro, caderno 2, 02-01-59.
TRIBUNA Da Imprensa, Rio de Janeiro, caderno 2, 05.12.1958.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.