O PENSAMENTO EDUCACIONAL CONSERVADOR EM AÇÃO NO DEBATE DA LEI DE DIRETRIZES E BASES

Authors

  • Alexandre Tavares do Nascimento Lira Universidade Federal Fluminense - UFF

Keywords:

Politics and education, Education and Society, Conservative thought.

Abstract

The object of this article is examine the discussion that resulted in the law n.º 4024/1961, regarding the education of 1.º and 2.º levels that to went in effect in the corse of João Goulart government, considering the struggles process initiated in the civil society that traversed the State in all extension. This controversy happened all democratic period. This article approach the parliamentary discussion and the intense mobilization in the civil society, where the financiament question emerged. In this point detach personages like Gustavo Corção e Carlos Lacerda, that joint intense political militancy, preparing the conditions for the predominance for the private interest in the brazilian education.

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Author Biography

Alexandre Tavares do Nascimento Lira, Universidade Federal Fluminense - UFF

Doutorando em História Social pela Universidade Federal Fluminense (UFF). O presente trabalho foi realizado com o apoio do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq – Brasil.

References

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OUTRAS FONTES

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TRIBUNA Da Imprensa, Rio de Janeiro, caderno 2, 02-01-59.

TRIBUNA Da Imprensa, Rio de Janeiro, caderno 2, 05.12.1958.

Published

2009-12-10

How to Cite

Tavares do Nascimento Lira, A. . (2009). O PENSAMENTO EDUCACIONAL CONSERVADOR EM AÇÃO NO DEBATE DA LEI DE DIRETRIZES E BASES. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 6(4), 1–19. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/217