SPOLIN E STANISLAVSKI

INTERSECÇÕES NO ENSINO E NA PRÁTICA DO TEATRO

Authors

  • Ana Paula Teixeira Universidade Federal de Uberlândia – UFU
  • Robson Corrêa de Camargo Universidade Federal de Goiás – UFG

Keywords:

Education, Theatrical games, Improvisation, Stanislavski system

Abstract

This article focuses in the dialog between the 'games' of Viola Spolin, with the studies of Richard Courtney and Vygostky ideas and some aspects of Stanislavsky psychophysic theories of acting. This study was constructed inside the undergraduate drama course at Universidade Federal de Goiás (2003-2007), wrapping practical and bibliographical study. This research studied the relationship between practical drama and education, thinking the formation of the professional actor and the general student. Aspects of Stanislavski acting theories are analyzed concerning the formation of the professional of this art. Subsequently, during the discipline of Theatrical Games (2005), we deep into some aspects of the dialog between Stanislavski and the theatrical games of Spolin. So, it was possible to realize that, elements of the experience of the physical actions (Stanislavski) contributed to the making of the Spolins’ theatrical games.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Teixeira, Universidade Federal de Uberlândia – UFU

Atriz e Professora de Teatro. Graduada em Artes Cênicas pela UFG. Atualmente cursando mestrado em História, na Universidade Federal de Uberlândia; é Orientadora Acadêmica do curso EAD de Artes Cênicas da UFG e professora da Secretaria da Educação do Estado de Goiás atuando no projeto Arte Educação da Fundação Jaime Câmara.

Robson Corrêa de Camargo, Universidade Federal de Goiás – UFG

Encenador e crítico teatral. Doutor em Artes Cênicas e professor da Universidade Federal de Goiás. Cópias gratuitas de alguns dos trabalhos de sua autoria podem ser acessados em http://ufg.academia.edu/RobsonCamargo.

References

ADLER, S. Técnica da Representação Teatral. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

BENEDETTI, Jean. Stanislavski & the actor. NY: Routledge, 1998.

CAMARGO, Robson Corrêa de. Neva Leona Boyd e Viola Spolin: jogos teatrais e seus paradigmas. Sala Preta. São Paulo/USP, n. 2. 2002.

CAMARGO, R. Teatro e Fragmentos. Construindo Emoções, Pensamentos e Razões. In Sensibilidade e Sociabilidades. Goiania: UCG 2008 p. 55-62. Aqui Camargo desenvolve aspectos do pensamento brechtiano e a emoção. Disponível em: http://ufg.academia.edu/RobsonCamargo/Papers/72208/Teatro-e-Recepção--A-Construção-da-Personagem-e-o-Papel-do-Ator--Razão-e-Emoção--Teatro-e-Fragmentos--Construindo-Emoções--Pensamentos-e-Razões

CAMARGO, Joracy. Teatro Soviético. Rio de Janeiro: Leituras, 1945.

COURTNEY, Richard. Jogo, teatro e pensamento: as bases intelectuais do teatro na educação. São Paulo: Perspectiva, 2003.

COURTNEY, Richard. Play, Drama & Though: The intellectual background to dramatic education.Fourth Edition, Revised Simon & Pierrre. Toronto: Simon & Pierre, 1989.

GRAY, Paul. Stanislavski y los EE.UU. Uma Cronologia Crítica. In: Mascara. Buenos Aires, 1965-66.

KUSNET, E. Ator e Método. Rio de Janeiro: SNT, 1975.

KUSNET, E. Introdução ao “método da ação inconsciente”. São Paulo: FAAP, 1971.

RIPPELINO, Angelo Maria. Maiakovski e o teatro de vanguarda. São Paulo: Perspectiva, 1971.

STANISLAVSKI, C. Mi Vida en el Arte. Buenos Aires: Quetzal, 1991.

VYGOTSKY, L. S. El Desarrollo de los Processos Psicológicos Superiores. Barcelona: Crítica, 2009.

WAHYMAN, Rose. Stanislavski System of Acting. New York: Cambridge University Press, 2008.

Published

2010-04-30

How to Cite

Teixeira, A. P. ., & Corrêa de Camargo, R. . (2010). SPOLIN E STANISLAVSKI: INTERSECÇÕES NO ENSINO E NA PRÁTICA DO TEATRO. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 7(1), 1–20. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/233