SPOLIN E STANISLAVSKI
INTERSECÇÕES NO ENSINO E NA PRÁTICA DO TEATRO
Keywords:
Education, Theatrical games, Improvisation, Stanislavski systemAbstract
This article focuses in the dialog between the 'games' of Viola Spolin, with the studies of Richard Courtney and Vygostky ideas and some aspects of Stanislavsky psychophysic theories of acting. This study was constructed inside the undergraduate drama course at Universidade Federal de Goiás (2003-2007), wrapping practical and bibliographical study. This research studied the relationship between practical drama and education, thinking the formation of the professional actor and the general student. Aspects of Stanislavski acting theories are analyzed concerning the formation of the professional of this art. Subsequently, during the discipline of Theatrical Games (2005), we deep into some aspects of the dialog between Stanislavski and the theatrical games of Spolin. So, it was possible to realize that, elements of the experience of the physical actions (Stanislavski) contributed to the making of the Spolins’ theatrical games.
Downloads
References
ADLER, S. Técnica da Representação Teatral. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.
BENEDETTI, Jean. Stanislavski & the actor. NY: Routledge, 1998.
CAMARGO, Robson Corrêa de. Neva Leona Boyd e Viola Spolin: jogos teatrais e seus paradigmas. Sala Preta. São Paulo/USP, n. 2. 2002.
CAMARGO, R. Teatro e Fragmentos. Construindo Emoções, Pensamentos e Razões. In Sensibilidade e Sociabilidades. Goiania: UCG 2008 p. 55-62. Aqui Camargo desenvolve aspectos do pensamento brechtiano e a emoção. Disponível em: http://ufg.academia.edu/RobsonCamargo/Papers/72208/Teatro-e-Recepção--A-Construção-da-Personagem-e-o-Papel-do-Ator--Razão-e-Emoção--Teatro-e-Fragmentos--Construindo-Emoções--Pensamentos-e-Razões
CAMARGO, Joracy. Teatro Soviético. Rio de Janeiro: Leituras, 1945.
COURTNEY, Richard. Jogo, teatro e pensamento: as bases intelectuais do teatro na educação. São Paulo: Perspectiva, 2003.
COURTNEY, Richard. Play, Drama & Though: The intellectual background to dramatic education.Fourth Edition, Revised Simon & Pierrre. Toronto: Simon & Pierre, 1989.
GRAY, Paul. Stanislavski y los EE.UU. Uma Cronologia Crítica. In: Mascara. Buenos Aires, 1965-66.
KUSNET, E. Ator e Método. Rio de Janeiro: SNT, 1975.
KUSNET, E. Introdução ao “método da ação inconsciente”. São Paulo: FAAP, 1971.
RIPPELINO, Angelo Maria. Maiakovski e o teatro de vanguarda. São Paulo: Perspectiva, 1971.
STANISLAVSKI, C. Mi Vida en el Arte. Buenos Aires: Quetzal, 1991.
VYGOTSKY, L. S. El Desarrollo de los Processos Psicológicos Superiores. Barcelona: Crítica, 2009.
WAHYMAN, Rose. Stanislavski System of Acting. New York: Cambridge University Press, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.