O JOGO, A VARINHA DE CONDÃO PARA A GRANDE MÁGICA

O TEATRO. UMA EXPERIÊNCIA COM CRIANÇAS DE ZERO A QUATRO ANOS

Authors

  • Mariana Tagliari EMAC/Escola de Música e Artes Cênicas - UFG

Keywords:

Pedagogy in drama, Theater games, Childish education, Dramatical games

Abstract

This work is part of my reflection on play and games in the childish education, always standing out its importance as pedagogical resource. One originates from my experience with theater in an environment of infantile education, the Creche/UFG, working with children up to four years, with dramatical games, traditional game and theater game. In this age band the common sense is that it is impossible to work the theatrical forms and techniques. The goal is to understand as the theater is present in the constitution of the human being, since its infancy, and as this must be mediated and applied in realities of day-care centers and daily pay-schools. I study some concepts that will give color and ground to the the practical work accomplished in the place where I served as apprentice during the years of 2008 and 2009, concepts from areas such as pedagogy, drama and psychology.  This institution is central in the presented ideas and the understanding of the universe of children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariana Tagliari, EMAC/Escola de Música e Artes Cênicas - UFG

Instituição de educação infantil que atende filhos de professores, técnicos e alunos da Universidade Federal de Goiás, localizando-se no Campus Samambaia (Campus II) da UFG.

References

COURTNEY, Richard. Jogo, teatro & pensamento: as bases intelectuais do teatro na educação. São Paulo: Perspectiva, 1980.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário Aurélio básico da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira,1995.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. (Org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez, 1999.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. (Org.). O brincar e suas teorias. São Paulo: Pioneira, 1998.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Jogos Teatrais. São Paulo: Perspectiva, 2001.

OLIVEIRA, Vera Barros de; et al. O Brincar e a criança do nascimento aos seis anos. Petrópolis: Vozes, 2000.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 2007.

PIAGET, Jean. A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho imagem e representação. Tradução Álvaro Cabral e Christiano Monteiro Oiticica. 3. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan 1978.

SLADE, Peter. O jogo dramático infantil. Tradução Tatiana Belinky. São Paulo: Summus, 1978.

SPOLIN, Viola. Improvisação para teatro. São Paulo: Perspectiva, 2003.

VIGOSTSKI, L.S. A Formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VIGOSTSKI, L.S.; LURIA, A.R.; LEONTIEV, A.N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone/ Editora da Universidade de São Paulo, 1989.

Published

2010-04-30

How to Cite

Tagliari, M. . (2010). O JOGO, A VARINHA DE CONDÃO PARA A GRANDE MÁGICA: O TEATRO. UMA EXPERIÊNCIA COM CRIANÇAS DE ZERO A QUATRO ANOS. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 7(1), 1–21. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/238