O CURSO TEATRO NA EDUCAÇÃO (CTE) E OS JOGOS TEATRAIS DE VIOLA SPOLIN
HISTÓRICO E CONSIDERAÇÕES
Keywords:
Theater-in-Education Course, Spolin Games, Drama/Education, Formation of educatorsAbstract
This article refers to the application of Spolin Games throughout 10 years of work at CTE, Theater-in-Education Course, which works in the Artistic Training Center in the Clóvis Salgado Foundation (Palácio das Artes), in Belo Horizonte, pointing out the relevance and presentness of this theater-education methodological approach in the continuous formation of educators, as well as in the theatrical initiation for pre-adolescents and adolescents. The article features statements given by educators, referring to the contribution of Spolin Games in their education during CTE, and also alludes to specific controversial issues that surround this methodological approach.
Downloads
References
BARBOSA, Ana Mae. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.
BOAL, Augusto. O teatro do oprimido e outras poéticas políticas. 7 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
BRECHT, Bertolt. Estudos sobre teatro. 2 ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.
CABRAL, Beatriz. Pedagogia do Teatro e Teatro como Pedagogia. In: MENCARELLI, Fernando (Org.). Memória ABRACE XI. Anais da IV Reunião Científica de Pesquisa em Pós-Graduação em Artes Cênicas. Belo Horizonte: Fapi, 2007.
CARVALHO, Marina Miranda de; FALCÃO, Iara Fátima Ferandez; PINTO, Davi de Oliveira; PIMENTEL, Lúcia Gouvêa.(Orientadora). Curso Teatro na Educação: um estudo exploratório. (Monografia de Conclusão de Curso) Universidade do Estado de Minas Gerais, 2000.
DESGRANGES, Flávio. A pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Hucitec/Mandacaru, 2006.
JAPIASSU, Ricardo. A linguagem teatral na escola: pesquisa, docência e prática pedagógica. Campinas: Papirus, 2007.
JAPIASSU, Ricardo Ottoni Vaz. Metodologia do ensino de teatro. Campinas: Papirus, 2001.
KOUDELA, Ingrid Dormien; SANTANA, Arão Paranaguá de. Abordagens metodológicas do teatro na educação. In: CARREIRA, André (Org.). Metodologias de pesquisa em artes cênicas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2006.
KOUDELA, Ingrid Dormien. Brecht: um jogo de aprendizagem. São Paulo: Perspectiva / EDUSP, 1991.
KOUDELA, Ingrid Dormien. Jogos teatrais. 5 ed. São Paulo: Perspectiva, 2006.
KOUDELA, Ingrid Dormien. (Org.). Um vôo brechtiano: teoria e prática da peça didática. São Paulo: Perspectiva / FAPESP, 1992.
LEHMANN, Hans-Thies. O teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
MOSTAÇO, Edélcio. O teatro pós-moderno. In: GUINSBURG, Jacó; BARBOSA, Ana Mae. O Pós-Modernismo. São Paulo: Perspectiva, 2008.
PUPO, Maria Lúcia de Souza Barros. Entre o mediterrâneo e o Atlântico, uma aventura teatral. São Paulo: Perspectiva, 2005.
PUPO apud FERRAZ, Maria Heloísa Corrêa de Toledo; FUSARI, Maria F. de Rezende e. Metodologia do ensino de arte. São Paulo: Cortez, 1999.
RYNGAERT, Jean-Pierre. O jogo dramático no meio escolar. Coimbra: Centelha, 1981..
SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. 5 ed. São Paulo: Perspectiva, 2006.
SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. 5 ed. São Paulo: Perspectiva, 2006.
SPOLIN, Viola. Jogos teatrais na sala de aula. São Paulo: Perspectiva, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.