DALCROZE, A MÚSICA E O TEATRO

FUNDAMENTOS E PRÁTICAS PARA O ATOR COMPOSITOR

Authors

  • Adriana Fernandes Universidade Federal da Paraíba

Keywords:

Dalcroze, Julia Varley, Music Elements, Voice, Eurhythmics

Abstract

The present article presents an experimental attemp to work the voice of the actor based on Emile-Jaques Dalcroze’s methodology called rhythmic or eurhythmics. It is an effort to link music and theater and consequently dance too, because Dalcroze understood the music making through body movements. The goal is to find useful tools for the training of actors, especially for their voice development. The work presents the principles of Dalcroze theory which are related with classroom procedures, at two Brazilian universities, involving music elements: pitch, duration, dynamics and timbre. Finally, there is an ethnography of Julia Varley’s performance, an actress from Odin Teatret focused on vocal training.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Fernandes, Universidade Federal da Paraíba

Doutora em Etnomusicologia pela University of Illinois at Urbana-Champaign. Atualmente professora das disciplinas de técnica vocal do curso de bacharelado e licenciatura em teatro da Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa. Professora da pós-graduação em Música da UFPB.

References

CARNICKE, Sharon M. Stanislavski Collected Works. Russian Edition, 1960.

CROALL, Jonathan. Neill of Summerhill: the permanent rebel. New York: Routledge, 1983.

DALCROZE, E. J. Rhythm, Music and Education. Salem: Ayer Company Publishers, Inc., 1988.

FERNANDES, A. O Paradoxo de Ana: Música e Dança – Uma Proposta de Compreensão desta Relação. Fênix Revista de História e Estudos Culturais, v. 3, n.4, p. 1-17, 2006. Disponível em: http://www.revistafenix.pro.br

FORTUNA, M. A Performance da Oralidade Teatral. São Paulo: AnnaBlume, 2000.

GROTOWSKI, J. Em Busca de um Teatro Pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1976.

LABAN, R. Domínio do Movimento. São Paulo: Summus, 1978.

LEE, James. Dalcroze by any other name. Eurhythmics in Modern Theatre and Dance. Ph.D. dissertation, Texas Tech, 2003.

STANISLAVSKI, K. An Actor’s Work. Tradução de Jean Benedetti.New York: Routledge, 2006.

STANISLAVSKI, C. El Trabajo del Actor Sobre Sí Mismo En el Processo Criador da Encarnação. Buenos Aires: Quetzal, 1997.

THOMAS, Nathan. Dalcroze Eurhythmics and the Theatre. Scene 4 – International Magazine of Performing Arts and Media, may 2005. Disponível em: http://www.scene4.com/archivesqv6/may-2005/html/thomasmay05.html

Published

2010-12-10

How to Cite

Fernandes, A. . (2010). DALCROZE, A MÚSICA E O TEATRO : FUNDAMENTOS E PRÁTICAS PARA O ATOR COMPOSITOR. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 7(3), 1–23. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/274