DALCROZE, A MÚSICA E O TEATRO
FUNDAMENTOS E PRÁTICAS PARA O ATOR COMPOSITOR
Keywords:
Dalcroze, Julia Varley, Music Elements, Voice, EurhythmicsAbstract
The present article presents an experimental attemp to work the voice of the actor based on Emile-Jaques Dalcroze’s methodology called rhythmic or eurhythmics. It is an effort to link music and theater and consequently dance too, because Dalcroze understood the music making through body movements. The goal is to find useful tools for the training of actors, especially for their voice development. The work presents the principles of Dalcroze theory which are related with classroom procedures, at two Brazilian universities, involving music elements: pitch, duration, dynamics and timbre. Finally, there is an ethnography of Julia Varley’s performance, an actress from Odin Teatret focused on vocal training.
Downloads
References
CARNICKE, Sharon M. Stanislavski Collected Works. Russian Edition, 1960.
CROALL, Jonathan. Neill of Summerhill: the permanent rebel. New York: Routledge, 1983.
DALCROZE, E. J. Rhythm, Music and Education. Salem: Ayer Company Publishers, Inc., 1988.
FERNANDES, A. O Paradoxo de Ana: Música e Dança – Uma Proposta de Compreensão desta Relação. Fênix Revista de História e Estudos Culturais, v. 3, n.4, p. 1-17, 2006. Disponível em: http://www.revistafenix.pro.br
FORTUNA, M. A Performance da Oralidade Teatral. São Paulo: AnnaBlume, 2000.
GROTOWSKI, J. Em Busca de um Teatro Pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1976.
LABAN, R. Domínio do Movimento. São Paulo: Summus, 1978.
LEE, James. Dalcroze by any other name. Eurhythmics in Modern Theatre and Dance. Ph.D. dissertation, Texas Tech, 2003.
STANISLAVSKI, K. An Actor’s Work. Tradução de Jean Benedetti.New York: Routledge, 2006.
STANISLAVSKI, C. El Trabajo del Actor Sobre Sí Mismo En el Processo Criador da Encarnação. Buenos Aires: Quetzal, 1997.
THOMAS, Nathan. Dalcroze Eurhythmics and the Theatre. Scene 4 – International Magazine of Performing Arts and Media, may 2005. Disponível em: http://www.scene4.com/archivesqv6/may-2005/html/thomasmay05.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.