NOEL ROSA
NA FRONTEIRA ENTRE O MORRO E A CIDADE
Keywords:
Noel Rosa, Popular music, Brazilian culture, Social representationsAbstract
The article analyses the importance of the popular composer Noel Rosa (1910-1937) and sweats work like representatives of the social and cultural transformations who were taking place in Brazil in the course of the decade of 1930. The Poet of the Town tries to identify like a “front-man“ who integrated the different reality of the hill and of the city through his compositions, characterizing it, so, like a mediator of different cultures.
Downloads
References
CAVALCANTE, Berenice; STARLING, Heloisa Maria Murgel; EISENBERG, José. (Orgs.). Decantando a República: inventário histórico e político da canção popular moderna brasileira. Rio de Janeiro: Nova Fronteira. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2004.
CONY, Carlos Heitor. Noel Rosa. Jornal Folha de São Paulo. 02/08/1964.
DIDIER, Carlos. Noel Rosa: uma biografia. Brasília: UNB, 1990.
FROTA, Wander Nunes. Auxílio luxuoso: samba símbolo nacional, geração Noel Rosa e indústria cultural. São Paulo: Annablume, 2003.
HARTOG, François. Memória de Ulisses: narrativas sobre a fronteira na Grécia Antiga. Belo Horizonte: UFMG, 2004.
LAFETÁ, João Luís. Estética e ideologia: o modernismo em 1930. In: PRADO, Antonio Arnoni (Org.). A dimensão da noite e outros ensaios. São Paulo: Editora 34, s/d.
NAVES, Santuza Cambraia. O Violão Azul: modernismo e música popular. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1998.
RIO, João do. A alma encantadora das ruas. São Paulo: Martin Claret [primeira edição de 1908], 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.