A DOUTRINA DO UT PICTURA POESIS SEGUNDO PINO E DOLCE

Authors

  • Rejane Bernal Ventura Universidade de São Paulo – USP

Keywords:

Paolo Pino, Lodovico Dolce, Ut pictura poesis, Painting, Rhetoric

Abstract

This paper studies two treatises on painting of the sixteenth century theory of art – the Paolo Pino`s Dialogo di Pittura (1548), and Lodovico Dolce`s Dialogue della Pittura, intitolato L'Aretino (1557), from the doctrine of ut pictura poesis. The aim of both was to equate the painting to poetry, and for that, Pino and Dolce prescribed rhetorical paradigms concerning to the poetry composition applicate them to painting. The construction of the two treatises is supported in the Aristotle and Horace´s Poetics.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rejane Bernal Ventura, Universidade de São Paulo – USP

Mestre e Doutora em Filosofia pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (FFLCH-USP). É autora de Diálogo sobre a Pintura, de Paolo Pino (São Paulo: Humanitas/USP, 2002) e Da Vinci – Sátiras, fábulas, aforismos e profecias (São Paulo: Hedra, 2008).

References

ALBERTI, Leon Battista. Della Pittura. Edizione critica a cura di Luigi Mallè. Firenze: G. C. Sansoni Editore, 1950.

ARISTÓTELES. Poética. Tradução, prefácio, introdução, comentário e apêndices de Eudoro de Sousa. Porto Alegre: Globo, 1966.

BAROCCHI, Paola. (Org.). Trattati d’Arte del Cinquecento - Fra Manierismo e Controriforma. Bari: Giuseppe Laterza e Figli Editore, 1960.

CASTIGLIONE, Baldassare. O Cortesão. Tradução de Carlos Nilson Moulin Louzada. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

CORTI, Claudia. Omero e Zeusi, ovvero le arti sorelle (o cugine), nell’estetica del Rinascimento, p. 86 Università degli Studi di Firenze. Disponível em: http://www.unifi.it /rivlea/upload/sub/LEAO-1.

DOLCE, Lodovico. Dialogo della Pittura, intitolato L’Aretino. In: BAROCCHI, Paola. (Org.). Trattati d’Arte del Cinquecento - Fra Manierismo e Controriforma. Bari: Giuseppe Laterza e Figli Editore, 1960.

GELLI, Giovambattista. Lettioni fatte nell’Accademia Fiorentina, 1551. In: BAROCCHI, Paola (Org.). Scritti d’arte del Cinquecento. Milano-Napoli: Riccardo Ricciardi Editore, 1971-77.

HORÁCIO. Arte Poética. Introdução, Tradução e Comentário de R. M. Rosado Fernandes. Lisboa: Editorial Inquérito, 1984.

LEE, Rensselaer W. Ut Pictura Poesis: The Humanistic Theory of Painting. Art Bulletin, XXII, 1940.

LESSING, Gotthold Ephraim. Laocoonte ou Sobre as Fronteiras da poesia e da pintura. Tradução de Márcio Seligmann-Silva. São Paulo: Iluminuras, 1998.

LOMAZZO, 1584 Apud LEE, Rensselaer W. Ut Pictura Poesis: The Humanistic Theory of Painting. Art Bulletin, XXII, 1940.

MORA, Carlos de Miguel. Os Limites de uma comparação: ut pictura poesis. Ágora. Estudos Clássicos em Debate 6, 2004. Universidade de Aveiro. Disponível em: http://www.dlc.ua.pt/classicos/pictura.pdf.

PETRARCA. Triunfos. Tradução de Camões, Introdução e Notas de Pedro Heise. São Paulo: Hedra, 2006.

PINO, Paolo. Dialogo di Pittura di Messer Paolo Pino nuovamente dato em luce, in Vinegia per Pauolo Gherardo, MDXLVIII. Edição fac-símile de 1548, com notas de Giorgio Nicodemi. Milão, 1945.

QUINTILIANO, M. Fábio. Instituições Oratórias. São Paulo: Edições Cultura, 1944.

VARCHI, Benedetto. Lezzione della maggioranza delle arti. 1546. Disponível em: http://www.memofonte.it.

VARCHI, Benedetto 1549 Apud LEE, Rensselaer W. Ut Pictura Poesis: The Humanistic Theory of Painting. Art Bulletin, XXII, 1940.

VASARI, Giorgio. Le Vite dei più eccellenti pittori, scultori et architetti. Roma: Newton Compton Editori, 1991.

Published

2011-12-13

How to Cite

Bernal Ventura, R. . (2011). A DOUTRINA DO UT PICTURA POESIS SEGUNDO PINO E DOLCE. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 8(3), 1–16. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/331