A DOUTRINA DO UT PICTURA POESIS SEGUNDO PINO E DOLCE
Keywords:
Paolo Pino, Lodovico Dolce, Ut pictura poesis, Painting, RhetoricAbstract
This paper studies two treatises on painting of the sixteenth century theory of art – the Paolo Pino`s Dialogo di Pittura (1548), and Lodovico Dolce`s Dialogue della Pittura, intitolato L'Aretino (1557), from the doctrine of ut pictura poesis. The aim of both was to equate the painting to poetry, and for that, Pino and Dolce prescribed rhetorical paradigms concerning to the poetry composition applicate them to painting. The construction of the two treatises is supported in the Aristotle and Horace´s Poetics.
Downloads
References
ALBERTI, Leon Battista. Della Pittura. Edizione critica a cura di Luigi Mallè. Firenze: G. C. Sansoni Editore, 1950.
ARISTÓTELES. Poética. Tradução, prefácio, introdução, comentário e apêndices de Eudoro de Sousa. Porto Alegre: Globo, 1966.
BAROCCHI, Paola. (Org.). Trattati d’Arte del Cinquecento - Fra Manierismo e Controriforma. Bari: Giuseppe Laterza e Figli Editore, 1960.
CASTIGLIONE, Baldassare. O Cortesão. Tradução de Carlos Nilson Moulin Louzada. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
CORTI, Claudia. Omero e Zeusi, ovvero le arti sorelle (o cugine), nell’estetica del Rinascimento, p. 86 Università degli Studi di Firenze. Disponível em: http://www.unifi.it /rivlea/upload/sub/LEAO-1.
DOLCE, Lodovico. Dialogo della Pittura, intitolato L’Aretino. In: BAROCCHI, Paola. (Org.). Trattati d’Arte del Cinquecento - Fra Manierismo e Controriforma. Bari: Giuseppe Laterza e Figli Editore, 1960.
GELLI, Giovambattista. Lettioni fatte nell’Accademia Fiorentina, 1551. In: BAROCCHI, Paola (Org.). Scritti d’arte del Cinquecento. Milano-Napoli: Riccardo Ricciardi Editore, 1971-77.
HORÁCIO. Arte Poética. Introdução, Tradução e Comentário de R. M. Rosado Fernandes. Lisboa: Editorial Inquérito, 1984.
LEE, Rensselaer W. Ut Pictura Poesis: The Humanistic Theory of Painting. Art Bulletin, XXII, 1940.
LESSING, Gotthold Ephraim. Laocoonte ou Sobre as Fronteiras da poesia e da pintura. Tradução de Márcio Seligmann-Silva. São Paulo: Iluminuras, 1998.
LOMAZZO, 1584 Apud LEE, Rensselaer W. Ut Pictura Poesis: The Humanistic Theory of Painting. Art Bulletin, XXII, 1940.
MORA, Carlos de Miguel. Os Limites de uma comparação: ut pictura poesis. Ágora. Estudos Clássicos em Debate 6, 2004. Universidade de Aveiro. Disponível em: http://www.dlc.ua.pt/classicos/pictura.pdf.
PETRARCA. Triunfos. Tradução de Camões, Introdução e Notas de Pedro Heise. São Paulo: Hedra, 2006.
PINO, Paolo. Dialogo di Pittura di Messer Paolo Pino nuovamente dato em luce, in Vinegia per Pauolo Gherardo, MDXLVIII. Edição fac-símile de 1548, com notas de Giorgio Nicodemi. Milão, 1945.
QUINTILIANO, M. Fábio. Instituições Oratórias. São Paulo: Edições Cultura, 1944.
VARCHI, Benedetto. Lezzione della maggioranza delle arti. 1546. Disponível em: http://www.memofonte.it.
VARCHI, Benedetto 1549 Apud LEE, Rensselaer W. Ut Pictura Poesis: The Humanistic Theory of Painting. Art Bulletin, XXII, 1940.
VASARI, Giorgio. Le Vite dei più eccellenti pittori, scultori et architetti. Roma: Newton Compton Editori, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.