A ORDEM ANTES DO PROGRESSO
O DISCURSO MÉDICO – HIGIENISTA E A EDUCAÇÃO DOS CORPOS NO BRASIL DO INÍCIO DO SECULO XX
Keywords:
modernization, sanitation, education, disciplineAbstract
The regulation of public health services in Brazil, from the creation of the National Department of Public Health (DNSP) in 1919, during the government of Epitácio Pessoa, reveals a new state's interest in broadening and systematizing these services. With a special interest in matters of public health and hygiene, according to the precepts of the medical-hygienist then, since our "teenage" Republican State along with their intellectual elites and economic-social, elected disease and dirt like some of the elements impede the modernization and progress of a civilized nation that was intended. In this article, we discuss how the discourse of education hereby appropriated in order to make this project a modern nation and cleaned from the discplinarização subjects' control of their bodies and the standardization of the citizens so they could make the frames of a modern society that is wanted.
Downloads
References
AGRA, Giscard F. A urbs doente medicada: a higiene na construção de Campina G (g) rande, 1877 a 1935. Campina Grande - PB, 2006.
BURITI, Iranilson. Palmatória da Saúde, Estetoscópio da Educação: leitura, circulação e recepção dos discursos médico-pedagógicos na Parahyba (1919-1945). Projeto de Pesquisa. CNPQ. 2010.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis: Ed. Vozes. 2001.
LARROSA, Jorge. Tecnologias do Eu e Educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu da.(Org.) O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
NASCIMENTO, Dilene Raimundo do; CARVALHO, Diana Maul de (Orgs.). Uma História Brasileira das Doenças. Vol 1. Brasília: Paralelo 15, 2004.
REVEL, Jacques; PETER, Jean Pierre. O Corpo – o homem doente e sua história. In: LE GOFF, Jacques, NORA, Pierre. História: novos objetos. 4 ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1995.
REIS, José Carlos. História e Teoria: historicismo, modernidade, temporalidade e verdade. 2º Ed. Rio de Janeiro: FGV, 2006.
ROCHA, Heloísa Pimenta. Pedagogia da boa higiene: uma leitura do discurso médico-pedagógico nos anos 20. Disponível em: www.educacaoonline.pro.br . 2002.
STEPHANOU, Maria. Saúde pela educação. Escolarização e dedetização de saberes médicos na primeira metade do século XX. Disponível em: > . Acesso em 05 jul. 2010.
VAGO, Tarcísio Mauro. Amaciando os Bárbaros: ordem nos trabalhos escolares. In: VAGO, Tarcísio Mauro. Cultura Escolar, Cultivo dos Corpos. São Paulo: USF, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.