RETRATOS MEMORIAIS

NASCIMENTO/MORTE DA LINHAGEM FAMILIAR BURGUESA

Authors

  • Maria Elizia Borges Universidade Federal de Goiás – UFG
  • Julliana Rodrigues de Oliveira Universidade Federal de Goiás – UFG

Keywords:

Portraits memorials, Busts, Photographs in porcelain, Brazilian cemeteries, nineteenth and twentieth century’s.

Abstract

This article addresses some aspects of portraits in funerary  monuments installed in perpetual cemeteries in Brazil, from the nineteenth and twentieth century’s, a period that began the custom of decorating the tombs with the bust of the deceased. Gradually  pictures in porcelain occupied this representational function in smaller graves.This is a particular type of  material that belongs the ornaments funerary  construction.The genre of the memorial  portrait here is assigned to the iconographic analysis, and is restricted to one type of artistic production:busts and photographs depicting the couple, one symbolic representation of birth and perpetuation of the bourgeois nuclear family. The various poses meet the functions of preserving the memory of deceased, and to satisfy the desires of their descendants eternalize them for the community. One can also identify the costumes of the Brazilian family towards death, through the use of these unique ornaments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Elizia Borges, Universidade Federal de Goiás – UFG

Historiadora da arte, professora do Programa de Pós-graduação de História da Universidade Federal de Goiás. Uma das coordenadoras do Grupo de Estudos de História e Imagem (GEHIM) da Faculdade de História/ UFG. Pesquisadora de produtividade do CNPq.

Julliana Rodrigues de Oliveira, Universidade Federal de Goiás – UFG

Estudante de graduação do curso de bacharelado em Artes Visuais da Universidade Federal de Goiás, bolsista de Iniciação Científica do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) desde 2011.

References

CABRAL, Maria Madalena Roberto. (Org.). Iconografia: documentação histórica e fotográfica do acervo artístico no município de Goiânia. Goiânia: Divisão de Patrimônio Histórico, 2008.

BERRESFORD, Sandra. Portraiture. In: BERRESFORD, Sandra. Italian Memorial Sculpture 1820-1940. London: Frances Lincoln Limited, 2004.

BORGES, Maria Elizia. A fotografia em túmulos brasileiros: ornamento e memória. Boletim 4. Grupo de Estudo Arte e Fotografia. DAP/ECA/USP. (No prelo)

BORGES, Maria Elizia. Arte Funerária no Brasil (1890-1930): ofício de marmoristas italianos em Ribeirão Preto. Funerary Art in Brazil (1890-1930): italian marble carver craft in Ribeirão Preto. Belo Horizonte: Editora C/ Arte, 2002.

BUFÁIÇAL, Maria Lúcia Felix. Crônicas e outras histórias. A foto na lápide. O POPULAR, Goiânia, 21 Mar. 2012.

BURNS, Stanley B. Death in America: A chronological History of Illnes and Death. Black Mirror Films, 1998.

CANTARELLA, Eva. Pompei – I volti dell’amore. Milano: Mondadori, 1998.

COLI, Jorge. Arte e pensamento. In: FLORES, M. B. R.; VILELA, A. L. (Orgs.). Encantos da imagem: estâncias para a prática historiográfica entre história e arte. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2010.

DEBRAY, Regis. O nascimento pela morte. In: DEBRAY, Regis . Vida e morte da imagem: uma história do olhar no ocidente. Petrópolis: Vozes, 1993.

FABRIS, Annateresa. A guerra das imagens. In: ZIELINSKY, Mônica. (Org.). Fronteiras: arte, crítica e outros ensaios. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2003.

FABRIS, Annateresa. Identidades Virtuais: uma leitura do retrato fotográfico. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.

FELLONE, Roseli. Aspectos do dionisismo na Etrúria: a perpetuação após a morte. CLÁSSICA. Revista Brasileira de Estudos Clássicos. São Paulo, FAPESP, v.7/8, 1994/1995.

FONSECA, Raphael. Retrato. In: CAMPOS, Marcelo; et al. (Orgs.). História da Arte: ensaios contemporâneos. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2011.

FLORES, Maria Bernadete Ramos. Estética do corpo e da pedra: ciência e arte na política do belo. ArtCultura, Uberlândia, MG, v. 8, n. 12, Jan./Jun. 2006.

GRIMAL, Pierre. O amor em Roma. Tradução de Hildegard F. Feist. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

HORNE, Ronald Willian; MONTANARELLI, Lisa. (Coord.). Forgotten Faces: A window into our immigrant past. San Francisco: Black and White Edition, 2000.

MADEIRA, Visconde de São João da. Museu dos Emigrantes. Disponível em: <http://www.museu-emigrantes.org>. Acesso em: 18 abr. 2012

MARQUES, Luiz. A fábrica do antigo. Campinas: Editora da UNICAMP, 2008.

MOURA, Carlos Eugênio Marcondes de Moura (org.). Retratos quase inocentes. São Paulo: Nobel, 1983.

PASCOALIN, Waldir: depoimento (out. 1995). Entrevistadora: Maria Elizia Borges, Ribeirão Preto (SP), 1995.

SCHMITT, Jean-Claude. Os vivos e os mortos na sociedade medieval. São Paulo: Cia. das Letras, 1999.

VOVELLE, Michel. Imagens e Imaginário na História. São Paulo: Ática, 1997.

WINCKELMANN, Johann Joachim. Reflexões sobre a imitação das obras gregas em pintura e em escultura. In: LICHTENSTEIN, Jacqueline. (Org.). A pintura: o belo. São Paulo: Ed. 34, 2004.

Published

2012-08-21

How to Cite

Borges, M. E. ., & Rodrigues de Oliveira, J. . (2012). RETRATOS MEMORIAIS: NASCIMENTO/MORTE DA LINHAGEM FAMILIAR BURGUESA. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 9(2), 1–21. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/398