RETRATOS MEMORIAIS
NASCIMENTO/MORTE DA LINHAGEM FAMILIAR BURGUESA
Keywords:
Portraits memorials, Busts, Photographs in porcelain, Brazilian cemeteries, nineteenth and twentieth century’s.Abstract
This article addresses some aspects of portraits in funerary monuments installed in perpetual cemeteries in Brazil, from the nineteenth and twentieth century’s, a period that began the custom of decorating the tombs with the bust of the deceased. Gradually pictures in porcelain occupied this representational function in smaller graves.This is a particular type of material that belongs the ornaments funerary construction.The genre of the memorial portrait here is assigned to the iconographic analysis, and is restricted to one type of artistic production:busts and photographs depicting the couple, one symbolic representation of birth and perpetuation of the bourgeois nuclear family. The various poses meet the functions of preserving the memory of deceased, and to satisfy the desires of their descendants eternalize them for the community. One can also identify the costumes of the Brazilian family towards death, through the use of these unique ornaments.
Downloads
References
CABRAL, Maria Madalena Roberto. (Org.). Iconografia: documentação histórica e fotográfica do acervo artístico no município de Goiânia. Goiânia: Divisão de Patrimônio Histórico, 2008.
BERRESFORD, Sandra. Portraiture. In: BERRESFORD, Sandra. Italian Memorial Sculpture 1820-1940. London: Frances Lincoln Limited, 2004.
BORGES, Maria Elizia. A fotografia em túmulos brasileiros: ornamento e memória. Boletim 4. Grupo de Estudo Arte e Fotografia. DAP/ECA/USP. (No prelo)
BORGES, Maria Elizia. Arte Funerária no Brasil (1890-1930): ofício de marmoristas italianos em Ribeirão Preto. Funerary Art in Brazil (1890-1930): italian marble carver craft in Ribeirão Preto. Belo Horizonte: Editora C/ Arte, 2002.
BUFÁIÇAL, Maria Lúcia Felix. Crônicas e outras histórias. A foto na lápide. O POPULAR, Goiânia, 21 Mar. 2012.
BURNS, Stanley B. Death in America: A chronological History of Illnes and Death. Black Mirror Films, 1998.
CANTARELLA, Eva. Pompei – I volti dell’amore. Milano: Mondadori, 1998.
COLI, Jorge. Arte e pensamento. In: FLORES, M. B. R.; VILELA, A. L. (Orgs.). Encantos da imagem: estâncias para a prática historiográfica entre história e arte. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2010.
DEBRAY, Regis. O nascimento pela morte. In: DEBRAY, Regis . Vida e morte da imagem: uma história do olhar no ocidente. Petrópolis: Vozes, 1993.
FABRIS, Annateresa. A guerra das imagens. In: ZIELINSKY, Mônica. (Org.). Fronteiras: arte, crítica e outros ensaios. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2003.
FABRIS, Annateresa. Identidades Virtuais: uma leitura do retrato fotográfico. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.
FELLONE, Roseli. Aspectos do dionisismo na Etrúria: a perpetuação após a morte. CLÁSSICA. Revista Brasileira de Estudos Clássicos. São Paulo, FAPESP, v.7/8, 1994/1995.
FONSECA, Raphael. Retrato. In: CAMPOS, Marcelo; et al. (Orgs.). História da Arte: ensaios contemporâneos. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2011.
FLORES, Maria Bernadete Ramos. Estética do corpo e da pedra: ciência e arte na política do belo. ArtCultura, Uberlândia, MG, v. 8, n. 12, Jan./Jun. 2006.
GRIMAL, Pierre. O amor em Roma. Tradução de Hildegard F. Feist. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
HORNE, Ronald Willian; MONTANARELLI, Lisa. (Coord.). Forgotten Faces: A window into our immigrant past. San Francisco: Black and White Edition, 2000.
MADEIRA, Visconde de São João da. Museu dos Emigrantes. Disponível em: <http://www.museu-emigrantes.org>. Acesso em: 18 abr. 2012
MARQUES, Luiz. A fábrica do antigo. Campinas: Editora da UNICAMP, 2008.
MOURA, Carlos Eugênio Marcondes de Moura (org.). Retratos quase inocentes. São Paulo: Nobel, 1983.
PASCOALIN, Waldir: depoimento (out. 1995). Entrevistadora: Maria Elizia Borges, Ribeirão Preto (SP), 1995.
SCHMITT, Jean-Claude. Os vivos e os mortos na sociedade medieval. São Paulo: Cia. das Letras, 1999.
VOVELLE, Michel. Imagens e Imaginário na História. São Paulo: Ática, 1997.
WINCKELMANN, Johann Joachim. Reflexões sobre a imitação das obras gregas em pintura e em escultura. In: LICHTENSTEIN, Jacqueline. (Org.). A pintura: o belo. São Paulo: Ed. 34, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.