IMAGEM, DOUTRINAÇÃO, CATEQUESE E FÉ
REPRESENTAÇÕES DA VIDA DE SANTO ANTÔNIO DE PÁDUA NA ICONOGRAFIA FRANCISCANA DA PARAÍBA COLONIAL
Keywords:
Paraíba, Franciscan Convent, Colonial IconographyAbstract
The roof painting in the mor chapel of Saint Anthony’s Convent, in Paraíba, brings twenty life scenes of the Portuguese friar, ordered to paint between 1753 and 1755 by the guardian of the Franciscan house. Such scenes compose a type of “spelling book” for the good Christians, therefore they strengthen the Tridentine idea of catechesis through images, but presents a peculiar visual speech, that amongst the innumerable miracles done by the saint are chosen specific scenes, showing which qualities and virtues it’s desired to spread between the religious and parishers in 18th century Paraíba. Using Carlo Ginzburg’s concept of center/periphery, this paper intends to analyze such images as a face of a specific baroque historical culture, built by strains and loosenesses in such a way in things that brings to the faith and also to the symbolic and artistic aspects of such image set.
Downloads
References
BARBOSA, Cônego Florentino. O Convento de São Francisco: estudo histórico e critico comprehendendo todos os periodos, desde a sua fundação até a actualidade. Revista do Instituto Histórico e Geographico Parahybano, João Pessoa, IHGP, n. 8, 1935.
BAZIN, Germain. A arquitetura religiosa barroca no Brasil. Tradução de Glória Lúcia Nunes. Rio de Janeiro: Record, 1983 [1956]. V. 1.
BERNARDI, Orlando – OFM. O franciscanismo de Santo Antônio. Cadernos do IFAN, São Paulo, Universidade São Francisco, Instituto Franciscano de Antropologia, n. 18, 1997. Disponível em: <http://www.saofrancisco.edu.br/ifan/uploadAddress/Orlando_Bernardi_O_ Franciscanismo_de_Santo_Antonio%5B1479%5D.pdf>. Acesso em: 22 fev. 2009.
BORROMEO, Carlo. Instructiones fabricæ et supellectilis ecclesiasticæ. Firenze: Fondazione Memofonte, 2008 [1577]. Disponível em: <http://www.memofonte.it/>. Acesso em: 12 Out. 2008.
BRAUDEL, Fernand. O modelo italiano. Trad: Franklin de Matos. São Paulo: Companhia das Letras, 2007[1994].
FO, Jacopo; TOMAT, Sergio; MALUCELLI, Laura. O livro negro do Cristianismo: dois mil anos de crimes em nome de Deus. Tradução de Mônica Braga. Rio de Janeiro: Ediouro, 2007.
GALLEGOS, Mathew Charles. Borromeo and Catholic tradition. Sacred Architecture Journal, Notre Dame (Indiana – USA), The Institute for Sacred Architecture, v. 9, 2004. Disponível em: <http://www.sacredarchitecture.org/>. Acesso em: 24 Fev. 2009.
GINZBURG, Carlo. A micro-história e outros ensaios. Trad: António Narino. Lisboa: Difel; Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1991 [1989].
MELLO, Magno Moraes. A pintura de tectos em perspectiva no Portugal de D. João V. Lisboa: Editorial Estampa, 1998.
PALEOTTI, Gabriele. Discorso intorno alle imagini sacre e profane. Firenze: Fondazione Memofonte, 2008 [1581]. Disponível em: <http://www.memofonte.it/>. Acesso em: 12 Out. 2008.
PALEOTTI, Gabriele. Discorso intorno alle imagini sacre e profane. Firenze: Fondazione Memofonte, 2008 [1581]. Disponível em: <http://www.memofonte.it/>. Acesso em: 12 Out. 2008.
WILLEKE, Fr. Venancio – OFM (introdução e notas). Livro dos guardiães do Convento de Santo António da Paraíba (1589-1885). Stvdia, Centro de Estudos Históricos Ultramarinos, Lisboa, n. 19, Dez. 1966.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.