ORALIDADES, DISCURSOS E SABERES DO CORPO-CAPOEIRA COMO ARTE

Authors

  • Luis Vitor Castro Júnior Universidade Estadual de Feira de Santana – UEFS

Keywords:

Capoeira, Art, Know, Body

Abstract

The challenge of this text is to understand the tricks of the body in the “roda de capoeira” as artistic expression based on the lines of old masters and the discourses of Catunda e Sodré. The speeches prepared by the writers perceive to attempt to justify the art of capoeira as any other artistic language as well as unprecedented idea of Muniz Sodré considering the art “mandingueira” of the body capable to create to improvise and re-signify multiplicities gestures. In the masters' words live the experience of  the art practicing  the “roda de capoeira” brings together forms of artistic language.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Vitor Castro Júnior, Universidade Estadual de Feira de Santana – UEFS

Professor Adjunto da Universidade Estadual de Feira de Santana – UEFS. Doutor em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC/SP.

References

ABREU, Frede. O barracão do Mestre Waldemar. Salvador: Zarabata, 2003.

DECÂNIO, Ângelo. A herança de Pastinha: a metafísica da capoeira. Salvador: Coleção São Salomão, 1996.

DECÂNIO FILHO, Ângelo. Entrevista realizada na sua residência, Salvador, BA, 15 de agosto de 1999.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1997.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é filosofia. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

GIL, José Nuno. Abrir o corpo. In: FONSECA, Tânia Mara Galli; ENGELMAN, Selda. (Orgs.). Corpo, Arte e Clínica. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2004.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Elogio da beleza atlética. São Paulo: Cia. das Letras, 2007.

JOUTARD. Philippe. Desafios à História Oral do século XXI. In: FERREIRA, Marieta de Moraes. História oral: desafios para o século XXI. Rio de Janeiro: FIOCRUZ; Casa de Osvaldo Cruz; CPDOC; Fundação Getúlio Vargas, 2000.

LUZ, Aurélio Marco Aurélio. AGADÁ: dinâmica da civilização africano-brasileira. Salvador: EDUFBA, 1995.

MENEZES, Philadelpho. Da poesia fonética à poesia sonora. In: MENEZES, Philadelpho. (Org.). Poesia sonora: poéticas experimentais da voz no século XX. São Paulo: EDUC, 1992.

PEIXOTO, Nelson Brissac. Passagem da imagem: pintura, fotografia, cinema, arquitetura. In: PARENTE, André. (Org.). Imagem máquina: a era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.

PORTELLI, Alessandro. O momento da minha vida: Funções do Tempo na História Oral. In: FENELON, Déa; Muitas Memórias, Outras Histórias. São Paulo: Olho d’Água, 2004. p. 296-313.

PORTELLI, Alessandro. O que faz a História oral diferente. Revista Projeto História, São Paulo, v. 14, p. 25-39, 1997.

ROBSON, Ernest. O conceito de música fonética. In: MENEZES, Philadelpho. (Org.). Poesia sonora: poéticas experimentais da voz no século XX. São Paulo: EDUC, 1992.

SANT’ANNA, Denise Bernunzi. Vertigens do corpo e da clínica. In: FONSECA, Tânia Mara Galli; ENGELMAN, Selda. (Orgs.). Corpo, Arte e Clínica. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2004.

SALVADOR, CULTURA e participação popular Revista Viva Salvador. Salvador: Fundação Gregório de Mattos, Março /Abril. 2005.

SANTOS, João Pereira. Mestre João Pequeno. Entrevista realizada na sua academia, no largo Santo Antônio Além do Carmo, no dia 12 de junho de 1989.

SODRÉ, Muniz. Mestre Bimba: corpo de mandinga. Rio de Janeiro: Mannati, 2002.

Published

2012-12-14

How to Cite

Castro Júnior, L. V. . (2012). ORALIDADES, DISCURSOS E SABERES DO CORPO-CAPOEIRA COMO ARTE. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 9(3), 1–17. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/423