TOM ZÉ

A CRÍTICA DA CANÇÃO POPULAR E A CANÇÃO POPULAR CRÍTICA

Authors

  • José Adriano Fenerick Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP

Keywords:

Tom Zé, Critical songs, Brazilian popular music

Abstract

This article aims to discuss some aspects of musical production of Tom Zé, from the perspective of critical song. At first time introduces the concept of critical song, as developed historically in Brazilian popular music, to then conduct an examination focused on the aesthetic project of the Irará’s composer.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Adriano Fenerick, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP

Doutor em História Econômica pela Universidade de São Paulo. Professor de História Contemporânea do Departamento de História – FCHS – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP – Campus Franca.

References

DIAS, Márcia T. – Os donos da voz: indústria fonográfica brasileira e mundialização da cultura. São Paulo: Boitempo, 2000.

FENERICK, José Adriano . A ditadura, a indústria fonográfica e os ‘Independentes’ de São Paulo nos anos 70/80. In: Revista Métis: História e Cultura. v.3, n.6. jul.- dez. de 2004. Caxias do Sul, RS: Edusc, 2005

FENERICK, José Adriano – Nem do Morro, Nem da Cidade: as transformações do samba e a indústria cultural. São Paulo: Annablume/Fapesp, 2005.

MORELLI, Rita de C. L. Indústria fonográfica: relações sociais de produção e concepção acerca da natureza do trabalho artístico. Campinas: Unicamp, 1988.

NAPOLITANO, Marcos. A síncope das ideias. A questão da tradição na música popular brasileira. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2007.

NAPOLITANO, Marcos. Música Popular Brasileira (MPB) nos anos 70: resistência política e consumo cultural. In: Actas del IV Congresso Latinoamericano de la Asociación Internacional para el estúdio de la Música Popular, Cidade do México, abril de 2002.

NAPOLITANO, Marcos. Seguindo a canção. Engajamento político e indústria cultural na MPB (1959-1969). São Paulo: Annablume/Fapesp, 2001.

NAVES, Santuza Cambraia – Canção Popular no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

PANAROTTO, Demétrio. Qual sertão, Euclides da Cunha e Tom Zé. São Paulo: Lumme, 2009.

SILVA, Gracchio Braz Peixoto da. Tom Zé: o defeito como potência. A canção, o corpo, a mídia. São Paulo: PUC, 2005.

TATIT, Luiz. O cancionista. São Paulo: Edusp, 1996.

TATIT, Luiz. O século da canção. Cotia: Ateliê, 2004.

TERRA, Vera. Acaso e Aleatório na música: Um estudo da indeterminação nas poéticas de Cage e Boulez. São Paulo: EDUC/Fapesp, 2000.

TOM ZÉ. Tropicália, lenta luta. São Paulo: Publifolha, 2003.

WOOD, Paul. Arte Conceitual. São Paulo: Cosac & Naif, 2002.

OUTRAS FONTES

TOM ZÉ. Com defeito de fabricação. Trama, 1998.

TOM ZÉ, Jogos de Armar – faça você mesmo. Trama, 2000.

Published

2013-12-12

How to Cite

Fenerick, J. A. . (2013). TOM ZÉ: A CRÍTICA DA CANÇÃO POPULAR E A CANÇÃO POPULAR CRÍTICA. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 10(2), 1–14. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/516