IDEAS FROM THE “PROVINCE”
CRITICS ABOUT ART AND LITERATURE AT THE CURITIBA IN THE MID 20TH CENTURY
Keywords:
crítica de arte, Curitiba, moderno, estudos culturaisAbstract
This article proposes to interpret some of the possible meanings of the speeches about art and literature in Paraná between the years 20th to 50th having a theoretical and methodological support of Cultural studies based upon scholars like Stuart Hall, Nestor Canclini, Roger Chatier and Raymond Williams. Considering the main substantive changes arising from modernity that took place in the state’s capital, Curitiba, it intends to perceive how artists, writers and art critics tried in their pronouncements to make some sense about all the new social aspects experienced by them through the semantic association of the pair global/local with progress/lateness connotations. Therefore, it was used a documental group consistent in texts from local periodicals of the period, mainly from the Joaquim magazine.
Downloads
References
ANTELO, Raúl. Potências da Imagem. Chapecó: Argos, 2004.
BURKE, Peter. O que é história cultural? Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
CAMARGO, Geraldo Veiga Leão. Escolhas abstratas – Arte e Política no Paraná (1950-1962). Dissertação (Mestrado em História) – UFPR, Curitiba, 2002.
CARMARGO, Geraldo Veiga Leão. Paranismo: arte, ideologia e relações sociais no Paraná (1853-1953). Tese (Doutorado em História) – UFPR, 2007
CANCLINI, Nestor Garcia. Contradições Latino-americanas – modernismo sem modernização. In: Culturas Híbridas: Estratégias para entrar e sair da modernidade, 3ª. Ed. São Paulo: Editora Universidade de São Paulo, 2000.
CEVASCO, Maria Elisa. Prefácio In: WILLIAMS, Raymond. Palavras-Chave: um vocabulário de Cultura e sociedade. Trad. Sandra G. Vasconcelos – São Paulo: Boitempo, 2007.
CHARTIER, R. O mundo como representação. In: À beira da falésia: a história entre certezas e inquietude. Porto Alegre, RS: EdUFRGS, 2003.
CHARTIER, Roger.Imagem, In: BURGUIÈRE, André (Org.). Dicionário de ciências históricas. Rio de Janeiro: Imago, 1993.
CHARTIER, Roger. Por uma sociologia histórica das práticas culturais. In: História Cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difel, 1990.
FREITAS, Artur. A autonomia social da arte no caso brasileiro. ArtCultura, Uberlândia, vol.7, n.11, jul.-dez.2005.
FREITAS, Artur. A consolidação do moderno na história da arte do Paraná: anos 50 e 60. Revista de História Regional v. 8, n. 2, 2003.
GINZBURG, Carlo. A micro-história e outros ensaios. Lisboa: Difel, 1991.
HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 22, nº 2, p. 15-46, jul.-dez. de 1997.
HARRISON, Charles. Modernismo. São Paulo: Cosac Naify, 2001.
KAMINSKI, Rosane. Gosto Brejeiro: as revistas ilustradas e a formação de juízos estéticos em Curitiba (1900-1920). In: BREPOHL, Marion; CAPRARO, André; GARRAFONI, Renata. (orgs), Sentimentos na História – linguagens, práticas, emoções. Curitiba: Ed. UFPR, 2012.
MAGALHÃES, Marion Brepohl de. Paraná: política e governo. Curitiba: SEED, 2001.
SHORSKE, Carl. E. Pensando com a história – Indagações na passagem para o modernismo. São Paulo: Cia das Letras, 2000.
SOUZA, José Inacio de Melo. O Estado contra os meios de comunicação (1889-1945), São Paulo: Annablume: Fapesp. 2003.
SUBIRATS, Eduardo. Da Vanguarda ao pós-moderno. Trad. DAHER, Luiz C.; MENESES, Adélia B., São Paulo: Nobel, 1984.
TIQQUN, “Notas sobre o local”, trad. Vinícus Honesko. In. Sopro -panfleto politico cultural, Florianópolis: Cultura e Barbarie, n. 49, abr. 2011.
Disponível em http://www.culturaebarbarie.org/sopro/outros/notassobreolocal.html acesso: 02 jul. 2016
WILLIAMS, Raymond. Cultura e Sociedade – 1780-1950, São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1969.
WILLIAMS, Raymond .Palavras-Chave: um vocabulário de Cultura e sociedade. Trad. Sandra G. Vasconcelos. São Paulo: Boitempo, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.