CITY AS PUBLIC PROPERTY

ESTRANGEMENT AND PHOTOGRAPH

Authors

  • Antonio Simplicio de Almeida Neto Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP
  • Marcia Aparecida Gobbi Universidade de São Paulo – FEUSP

Keywords:

Patrimonial Education, Photo, City

Abstract

Patrimonial education became a common theme in cultural debates, supported by the premise that education would be a proper moment for raising awareness about historical and cultural heritage. However, the distance between this symbolic property and social groups who lack the internalized skills – made habitus – is not always considered. Such skills are necessary for the apprehension and appreciation of this heritage, as these social groups are jettisoned from the most elementary condition of citizens. For an interdisciplinary dialogue between History, Social Sciences and Education, an estrangement of the question is in order, using photograph as a resource to denature the view of the city, taking it as public property.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Simplicio de Almeida Neto, Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP

Doutor, Departamento de História da Universidade Federal de São Paulo – UNIFESP.

Marcia Aparecida Gobbi, Universidade de São Paulo – FEUSP

Doutora, Departamento de Metodologia de Ensino e Educação Comparada da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo – FEUSP.

References

BITTENCOURT, Circe M. F. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Contexto, 2004.

BOURDIEU, Pierre; DARBEL, Alain. O amor pela arte: os museus de arte na Europa e seu público. São Paulo / Porto Alegre: Edusp / Zouk, 2007.

DUARTE, Paulo. Mário de Andrade por ele mesmo. São Paulo: Hucitec / PMSP/Secretaria Municipal de Cultura, 1985.

HOBSBAWN, Eric. A Era dos Extremos. São Paulo: Cia. das Letras, 1994.

HORTA, Maria de Lourdes Parreiras; GRUNBERG, Evelina; MONTEIRO, Adriane Queiroz; Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (Brasil). Guia básico de educação patrimonial. Brasília: IPHAN, Museu Imperial, 1999.

JACQUES, Paola Berestein. Espetacularização do patrimônio cultural urbano. In: PORTO, Maria Stella; DWYER, Tom. (Orgs.). Sociologia em transformação: pesquisa social do século XXI. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2006.

KOSSOY, Boris. Fotografia & história. São Paulo: Ateliê, 2001.

KOWARICK, Lúcio. Escritos urbanos. São Paulo: Ed. 34, 2009.

LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. São Paulo: Moraes, 1991.

LEFEBVRE, Henri. A vida cotidiana no mundo moderno. São Paulo: Ática, 1991.

LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. São Paulo: Moraes, 1991.

LE GOFF, Jacques. Por amor às cidades. São Paulo: Unesp, 1988.

MARTINS, José de Souza. Sociologia da fotografía e da imagem. São Paulo: Contexto, 2009.

OLIVARES, Mario Ortega. Metodologia de la sociología visual y su correlato etnológico. Revista Argumentos, v. 22, n. 59, enero-abril de 2009.

ORIÁ, Ricardo. Memória e ensino de história. In: BITTENCOURT, Circe M. F. O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1997.

PELEGRINI, Sandra C. A.; FUNARI, Pedro Paulo. O que é patrimônio cultural imaterial. São Paulo: Brasiliense, 2008.

SEVCENKO, Nicolau. A corrida para o século XXI: no loop da montanha-russa. São Paulo: Cia. das Letras, 2001.

SEVCENKO, Nicolau. O desafio das tecnologias à cultura democrática. In PALLAMIN, Vera. (Org.). LUDEMANN, Marina. (Coord.). Cidade e cultura: esfera pública e transformação urbana. São Paulo: Estação Liberdade, 2002.

SOARES, André Luis Ramos. De heróis a bandidos: educação patrimonial e ensino de história ou como manipulamos o passado na construção do presente. In: RAMOS, Franscisco Régis Lopes; LUCAS, Meize Regina de Lucena. (Orgs.). Tempo no plural: História, ensino, diversidade cultural. Programa de pós-graduação em História da UFC. Fortaleza: Realce Editora & Ind. Gráfica Ltda., 2008.

Published

2014-06-17

How to Cite

Simplicio de Almeida Neto, A. ., & Gobbi, M. A. . (2014). CITY AS PUBLIC PROPERTY: ESTRANGEMENT AND PHOTOGRAPH. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 11(1), 1–19. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/539