CITY AS PUBLIC PROPERTY
ESTRANGEMENT AND PHOTOGRAPH
Keywords:
Patrimonial Education, Photo, CityAbstract
Patrimonial education became a common theme in cultural debates, supported by the premise that education would be a proper moment for raising awareness about historical and cultural heritage. However, the distance between this symbolic property and social groups who lack the internalized skills – made habitus – is not always considered. Such skills are necessary for the apprehension and appreciation of this heritage, as these social groups are jettisoned from the most elementary condition of citizens. For an interdisciplinary dialogue between History, Social Sciences and Education, an estrangement of the question is in order, using photograph as a resource to denature the view of the city, taking it as public property.
Downloads
References
BITTENCOURT, Circe M. F. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Contexto, 2004.
BOURDIEU, Pierre; DARBEL, Alain. O amor pela arte: os museus de arte na Europa e seu público. São Paulo / Porto Alegre: Edusp / Zouk, 2007.
DUARTE, Paulo. Mário de Andrade por ele mesmo. São Paulo: Hucitec / PMSP/Secretaria Municipal de Cultura, 1985.
HOBSBAWN, Eric. A Era dos Extremos. São Paulo: Cia. das Letras, 1994.
HORTA, Maria de Lourdes Parreiras; GRUNBERG, Evelina; MONTEIRO, Adriane Queiroz; Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (Brasil). Guia básico de educação patrimonial. Brasília: IPHAN, Museu Imperial, 1999.
JACQUES, Paola Berestein. Espetacularização do patrimônio cultural urbano. In: PORTO, Maria Stella; DWYER, Tom. (Orgs.). Sociologia em transformação: pesquisa social do século XXI. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2006.
KOSSOY, Boris. Fotografia & história. São Paulo: Ateliê, 2001.
KOWARICK, Lúcio. Escritos urbanos. São Paulo: Ed. 34, 2009.
LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. São Paulo: Moraes, 1991.
LEFEBVRE, Henri. A vida cotidiana no mundo moderno. São Paulo: Ática, 1991.
LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. São Paulo: Moraes, 1991.
LE GOFF, Jacques. Por amor às cidades. São Paulo: Unesp, 1988.
MARTINS, José de Souza. Sociologia da fotografía e da imagem. São Paulo: Contexto, 2009.
OLIVARES, Mario Ortega. Metodologia de la sociología visual y su correlato etnológico. Revista Argumentos, v. 22, n. 59, enero-abril de 2009.
ORIÁ, Ricardo. Memória e ensino de história. In: BITTENCOURT, Circe M. F. O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 1997.
PELEGRINI, Sandra C. A.; FUNARI, Pedro Paulo. O que é patrimônio cultural imaterial. São Paulo: Brasiliense, 2008.
SEVCENKO, Nicolau. A corrida para o século XXI: no loop da montanha-russa. São Paulo: Cia. das Letras, 2001.
SEVCENKO, Nicolau. O desafio das tecnologias à cultura democrática. In PALLAMIN, Vera. (Org.). LUDEMANN, Marina. (Coord.). Cidade e cultura: esfera pública e transformação urbana. São Paulo: Estação Liberdade, 2002.
SOARES, André Luis Ramos. De heróis a bandidos: educação patrimonial e ensino de história ou como manipulamos o passado na construção do presente. In: RAMOS, Franscisco Régis Lopes; LUCAS, Meize Regina de Lucena. (Orgs.). Tempo no plural: História, ensino, diversidade cultural. Programa de pós-graduação em História da UFC. Fortaleza: Realce Editora & Ind. Gráfica Ltda., 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.