PRIESTS LENSES OF EMPIRE

SECULARIZATION AND PUBLIC INSTRUCTION IN PARAHYBA NORTHERN

Authors

  • Ramsés Nunes e Silva Universidade Estadual da Paraíba – UEPB

Keywords:

History of Education, Secularization, Public instruction

Abstract

The secularization of education began to manifest itself in Europe. more effectively. in the late eighteenth century, and more particularly in the nineteenth century. In Brazil, came slowly become recurring theme in the latter half of the nineteenth century from instructional proposals and legislative speeches. The Brazilian government as a monarchy, had the patronage system, where the Church was subject to the orders of royalty. Including the related choice of ecclesiastical leadership. In daily administrative relations related instruction in the provinces, the state however, followed a logical dependency. Priests were greatly responsible for education in a world that was becoming, but in a specific way. Our article aims to reflect on clerical presence in public education Parahyba the North, in the last days of the imperial period, as a way to perceive the evidence of a transition between models and dynamic European corporate hybrid Brazilian. Our article aims to reflect on clerical presence in public education Parahyba the North, in the last days of the imperial period, as a way of perceiving the signs of a transition process between corporate models European and Brazilian cultural dynamics. Notably in the sphere of school spaces, heavily influenced by the Catholic universe.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ramsés Nunes e Silva, Universidade Estadual da Paraíba – UEPB

Doutor em História da Educação pela UFPB. Professor adjunto da Universidade Estadual da Paraíba (UFPB), Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas História da Educação Laica e Confessional (GEPHELC), cadastrado no CNPQ e autenticado pela UEPB. Atualmente desenvolve estudos sobre o processo de secularização da educação brasileira.

References

AZZI, Riolando. História da Igreja no Brasil. São Paulo: Vozes, 1999.

BOURDIEU, Pierre. Economia das trocas simbólicas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1996.

CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Tradução de Ana Regina Lessa e Heloísa Pezza Cintrão. São Paulo: EDUSP, 1997.

CARVALHO, José Murilo de. A Construção da Ordem: A elite política imperial. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

GIDDENS, Antony. As consequências da modernidade. São Paulo: Editora da UNESP, 1991.

MARRAMAO, Giacomo, Poder e Secularização:as categorias do tempo. São Paulo: EDUSC, 1994.

NISKIER, Arnaldo. Educação Brasileira: 500 anos de História-1500-2000. Rio de Janeiro: Consultor, 1995.

PINHEIRO, Antônio Carlos Ferreira. Da era das cadeiras isoladas aos grupos escolares na Paraíba do Norte. 1822-1940. São Paulo: Autores associados. 2004.

SILVA, Ramsés Nunes e. Signal dos tempos: modernidade, secularização e laicização na instrução pública da Parahyba do Norte (1067-1902). 2006. Dissertação (Mestrado em História) – PPGE, UFPB, João Pessoa, 2006.

OUTRAS FONTES

A OPINIÃO. Obras na escola pública. Cidade da Parahyba do Norte.Imprensa Parahybana, V. 2, n. 3, 1877.

ATA. Assembleia legislativa da província da Parahyba do Norte. Cidade da Parahyba, 1874.

ATA. Assembleia legislativa da província da Parahyba do Norte. Cidade da Parahyba, 1873.

CORRESPONDÊNCIA, Instrução Pública. Cidade da Parahyba do Norte, Manuscrito. Folha 17. 1879.

OFÍCIO 292.Instrução Pública. Cidade da Parahyba do Norte: manuscrito. Folha 9, 1879.

O LIBERAL PARAHYBANO. Concurso Público. Cidade da Parahyba do Norte. Imprensa paraibana, V. 1, n. 4, 1879.

Published

2014-06-17

How to Cite

Nunes e Silva, R. . (2014). PRIESTS LENSES OF EMPIRE: SECULARIZATION AND PUBLIC INSTRUCTION IN PARAHYBA NORTHERN. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 11(1), 1–17. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/549