TRAGEDY AND LAUGHTER

“THE ABSURD IS THE GRACE OF THOSE WHO ARE TIRED”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35355/0000062

Keywords:

Humorismo, Pandemia, Ridículo

Abstract

The aim of this paper is to consider laughter as an instance of humourism in pandemic times and not the 'plain comical'. Although the attempt to define my hypothesis may be premature, I refer to a key distinction: we are not in one another’s debauchery, we are not making fun of the other; we are laughing at ourselves. The axis of this humor is the darkest practice, the possibility of ridicule that makes it possible to understand serious social life and humor itself in a complex way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AÇÃO CIVIL — pedido de medida de isolamento social, 6 de abril de 2020. Disponível em: http://www.mpf.mp.br/pa/saladeimprensa/documentos/2020/ACP_MedidasdeIsolamentoSocialCovid19assinada.pdf Acesso em: 5 jul. 2020.

ADNET, Marcelo. Instagram Marcelo Adnet oficial. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CBo1zyCh622/. Acesso em: 10 jul. 2020.

ADORNO. A arte é alegre? In: PUCCI, B.; RAMOS-DE-OLIVEIRA, N.; ZUIN, A. A. S. (Org.). Teoria crítica, estética e educação. Piracicaba: ed. UNIMEP, 2001.

BILLIG, Michael. Laughter and ridicule. Towards a social critique of humour. London: Sage Publications, 2005.

DIÁRIO DE UM CONFINADO. Série, 1ª temporada. Disponível em: globoplay.globo.com Acesso em: 28 jun. 2020.

ECO, Umberto. Pirandello Ridens. In: ECO, Umberto. Sobre os espelhos e outros ensaios. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1989.

FARIA, João Roberto; GUINSBURG, Jacó; LIMA, Mariangela Alves de (coord.) Dicionário do Teatro Brasileiro: temas, formas e conceitos. São Paulo:

Perspectiva/Sesc, 2006.

GINZBURG, Jaime. Memória da ditadura em Caio Fernando Abreu e Luís Fernando Veríssimo. In: GINZBURG, Jaime. Crítica em tempos de violência. São Paulo, Bauru: Edusp, 2012.

GOULART, Adriana da Costa. Um Cenário Mefistofélico: gripe espanhola no Rio de Janeiro. 2003. Dissertação (mestrado em história) — Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ.

LIPOVETSKY, G. A era do vazio. Ensaio sobre o individualismo contemporâneo. Barueri: São Paulo: Manole, 2005.

PEREIRA, Ricardo Araújo. A doença, o sofrimento e a morte entram num bar uma espécie de manual de escrita humorística. Rio de Janeiro: Tinta da China, 2016.

PIRANDELLO, Luigi. O humorismo. São Paulo: Experimento, 1996.

SALIBA, Elias Thomé. Raízes do riso — a representação humorística na história brasileira: da belle époque aos primeiros tempos do rádio. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

SANTOS, Luiz Fernando dos. O soterramento da autonomia: música e resistência, segundo Theodor W. Adorno. 2015. Dissertação (mestrado em Filosofia) — Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Guarulhos, SP.

SICILIANO, Tatiana. Pintura e teatro: a pedagogia do olhar n’O Tribofe de Arthur Azevedo. Sociologia & Antropologia, versão on-line, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1,

jan./jun. 2014, p. 207–32. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-38752014000100207

VIEIRA, Paulo. Isso é muito minha vida. Instagram paulo.vieira.oficial. Disponível em: https://www.instagram.com/p/B9-E-K3nt7n/ Acesso em: 15 jun. 2020.

WILK-RACIĘSKA, Joanna. La definición de comunidad de risa reformulada. In: FERREIRA, João Pedro Rosa; VIEIRA, Thaís Leão (Org.), Humor, língua e linguagem: representações culturais. São Paulo: Verona, 2017, p. 109–24.

Published

2020-10-08

How to Cite

Vieira, T. L. . (2020). TRAGEDY AND LAUGHTER: “THE ABSURD IS THE GRACE OF THOSE WHO ARE TIRED”. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 17(1), 432–448. https://doi.org/10.35355/0000062