PHILOSOPHY GOES TO NON-PARTY SCHOOL

PHILOSOPHICAL AND EDUCATIONAL PROBLEMATIZATIONS

Authors

  • Flávio Carvalho Universidade Federal de Campina Grande – UFCG

Keywords:

Filosofia, Educação, Escola Livre, Escola sem Partido

Abstract

Firstly, our discussion provides a brief context of Brazil's current social and political situation, and conducts a historical and legislative examination of the bills of the Non-Party School Program (Programa Escola Sem Partido). Then, the main movement of this article is that we did the conceptual, pedagogical and social problematizations about these projects and we evaluate the damage it can cause to democratic and plural life also. Finally, we indicate the increasing movement of resistance, which defends the diversity and freedom and opposes the discrimination and censorship, this resistance is ratified by the parlamentarian Jean Wyllys in his Proposal of law called Free School.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. AGU. Para AGU, lei que criou o Escola Livre em Alagoas é inconstitucional. Disponível em: http://www.agu.gov.br/page/content/detail/id_conteudo/431399

BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei n. 6005 de 2016 – PROGRAMA ESCOLA LIVRE. Disponível em: http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2094685

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

BRASIL. Estatuto da criança e do adolescente. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8069.htm

BRASIL. Lei n. 9394/1996 – LEI DE DIRETRIZES E BASES DA EDUCAÇÃO NACIONAL: Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm

BRASIL. MEC. Aviso n. 111/2016 – GM/MEC. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=40441-aviso111-2016-projeto-de-lei-que-institui-o-programa-escola-livre-pdf&Itemid=30192.

BRASIL. SPM. Nota Técnica n. 24/2015 – CGDH/DPEDHUC/SECADI/MEC. Disponível em: <http://www.spm.gov.br/assuntos/conselho/nota-tecnica-no-24-conceito-genero-no-pne-mec.pdf>.

BRECHT, B. Poemas (1913 – 1956). Seleção e tradução de Paulo Cesar de Sousa. São Paulo: Editora 34, 2012.

CARLOTTI, T. O que está por trás do “Escola sem Partido”? Disponível em: http://cartamaior.com.br/?/Editoria/Politica/O-que-esta-por-tras-do-Escola-Sem-Partido-/4/36486.

ESCOLA SEM PARTIDO. Anteprojeto de lei. Disponível em: http://www.programaescolasempartido.org/municipal

ESCOLA SEM PARTIDO. Educação sem doutrinação. Disponível em: http://escolasempartido.org/

FOUCAULT, M. Segurança, Território, População. Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: história do nascimento da prisão. 31. ed. Trad. Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 2006.

MANIFESTO DA FRENTE GAÚCHA ESCOLA SEM MORDAÇA. Disponível em: http://cpers.com.br/manifesto-da-frente-gaucha-escola-sem-mordaca

RIO GRANDE DO SUL. Assembleia Legislativa. Projeto de Lei n. 156 de 2016 – PROGRAMA ESCOLA SEM MORDAÇA: http://www.al.rs.gov.br/legislativo/ExibeProposicao.aspx?SiglaTipo=PL&NroProposicao=156&AnoProposicao=2016&Origem=Dx

Published

2017-06-30

How to Cite

Carvalho, . F. . (2017). PHILOSOPHY GOES TO NON-PARTY SCHOOL: PHILOSOPHICAL AND EDUCATIONAL PROBLEMATIZATIONS. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 14(1). Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/574