A IMAGINED ARGENTINA
THE IMAGEM OF RAPE AND NATIONAL DISCOURSE IN NINETEENTH CENTURY
Keywords:
Rugendas, Argentina, Rape, Generation of 1837, NationAbstract
The purpose of this article is to examine the relationship between the canvas of the rape of captive painted by Johann Moritz Rugendas and the construction of a national discourse in Argentina. These images built a foundation for Argentina in the mid-nineteenth century when turned captive raped by indians in a device of desire. The gesture of the painter-traveler, intersected with discourses of the romantic generation of 1837, wrote the borders, the lines between "us" and "them" with violence. This construction classified the characters who were in and those who were outside the national borders. We also analyze the impurity of this Rugendas’s formulation, since this foundational image (the act of to rape) is impure, it is a fault, is contaminated and overlapped by several times.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.
AGAMBEN, Giorgio. Image et mémoire: ecrit sur l´image,la danse et le cinema. Paris: Hoëbeke, 1998.
ANTELO, Raul. Lindes, Limites, Limiares. In: Boletim Eletrônico do Nelic. Disponível em www.periodicos.ufsc.br/index.php/nelic/articles
BHABHA, Homi. K. Nation and narration. London: Routledge, 1990.
BORGES, Jorge Luis. História del guerrero y de la cautiva. In: BORGES, Jorge Luis. El Aleph. Madrid: Alianza Editorial, 1998.
CASTRO GOMEZ, Santiago. Ciência Sociales, violência espistémica y el problema de la invención del outro. In: LANDER, Egardo. La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciências sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLASCO, 2003.
CORRAL, Luis. Diez del. La función del mito clásico en la literatura contemporânea. Madrid: Gredos, 1974.
COSTA, Laura Malosseti. El Rapto de la Cautiva: un tema de encuadre de la plástica rioplatense. In: COSTA, L. M. (org). II Jornadas de teoria e historia de las artes: articulación del discurso escrito com la producción artística en Argentina y Latinoamerica, siglos XIX y XX. Buenos Aires, CAIA-Contrapunto, 1990.
DEL CARRIL, Bonifacio. Maurício Rugendas. Buenos Aires: Emecé Editores, 1966.
DERRIDA, Jacques. Força de Lei: o fundamento místico da autoridade. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
DERRIDA, Jacques. Margens da Filosofia. Campinas: Papirus, 1991.
DIENER, Pablo; COSTA, Maria de Fátima. A América de Rugendas: obras e documentos. São Paulo: Livraria Kosmos Editora, 1999.
ECHEVERRÍA, Esteban. La cautiva. Buenos Aires: Bureau Editor, 2005.
GAY, Claudio. Atlas de la Historia Física y Politica del Chile. Paris, 1854.
GUZMÁN, Ruy Díaz. La Argentina manuscrita. Buenos Aires: Espasa Calpe, 1945.
LAMAS, Andrés. Apud RICUPERO, Bernardo. As nações do romantismo argentino. In: PLAMPLONA, Marco & MÄDER, Maria Elisa. Revoluções de independência e nacionalismos nas Américas. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
NANCY, Jean-Luc. La comunidad inoperante. Santiago de Chile: Universidad Arcis, 2000.
RELLA, Franco. L’angelo e la su ombra. In: Rivista di estetica, nº31, Torino, 1989.
SARMIENTO, Domingo Faustino. Viajes por Europa, Africa y América, 1845-1847 y Diario de gastos. Ed. Javier Fernández. Nanterre: ALLCA XX & Université Prais X; Buenos Aires: FCEA, 1993.
VIDAL, Emeric Essex. Picturesque ilustration of Buenos Aires and Monte Video. London: R. Ackermann, 1820.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.