A CRAFTSMAN OF TRADITION
MODESTO BROCOS Y GOMEZ (1852-1936) IN THE NATIONAL IDENTITY DEBATE
Keywords:
Modesto Brocos Y Gomez, National Identity, Art CriticismAbstract
This paper discusses the role of painter Modesto Brocos y Gomez (1852-1936), a former professor at Escola Nacional de Belas Artes (RJ), as regards the identity of Brazilian art in the late 19th century and early 20th century. It brings to the fore early debates concerning national art which were held at Academia Imperial de Belas Artes, the Galicia-born painter's views on the subject as expressed by his written and pictorial work, as well as the relations connecting such views, his institutional ties, and appropriations by art criticism. This paper is grounded on the assumption that the reception of Brocos y Gomez' work follows the movements of part of the Brazilian intellectual elite and the political tensions established at the fall of the Empire and the rise of the Republic.
Downloads
References
BROCOS, Modesto. Retórica dos Pintores. Rio de Janeiro: Typ. D’A Indústria do Livro, 1933.
CHIARELLI, Tadeu. Gonzaga-Duque: a moldura e o quadro da arte brasileira (prefácio). In. Gonzaga Duque. Arte Brasileira. Campinas: Mercado de Letras, 1995.
DAZZI, Camila; VALLE, Arthur (org.). “Projeto Montenegro”: A reforma do Ensino das Artes Plásticas em 1890. 19&20, Rio de Janeiro, v. II, n. 3, jul. 2007. Disponível em: http://www.dezenovevinte.net/txt_artistas/projeto_montenegro.htm
DIAS, Elaine. Paisagem e Academia. Félix-Emile Taunay e o Brasil (1824 – 1851).Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2009.
GONZAGA-DUQUE. Exposição Brocos. In. Diario do Commercio, Quinta Feira, 11 de agosto de 1892.
HERKENHOFF, Paulo. Corpo, Arte e Filosofia no Brasil. 2007. Disponível em:www.seminariosmv.org.br/2007/textos/txt_paulo.pdf
LOTIERZO, T.H.P. Contornos do (In)Visível: A Redenção de Cam, racismo e estética na pintura brasileira do último Oitocentos. Dissertação (Mestrado em Antropologia) - São Paulo, FFLCH/USP. Departamento de Antropologia, 2013.
NOTAS SOBRE ARTE. Jornal do Commercio, Rio de Janeiro, 7 set. 1895.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil – 1870-1930. São Paulo: Cia das Letras, 1993.
SQUEFF, Letícia Coelho. Quando a história (re)inventa a arte: a Escola de pintura fluminense. In: Rotunda, nº 1, Campinas: Centro de Pesquisas em História das Artes no Brasil (CEPAB), Instituto de Artes, Unicamp 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.