STORM

MEMORY, PERMANENCE AND CHANCE

Authors

Keywords:

Animation, Memory, Imaginary, Creative Process, Source Document

Abstract

This article presents a reading of the short animated film Storm (Cesar Cabral, Coala Films, 2010) as cultural codes contribution. The proposition of an animation as a documentary source is guided  by the approach between the assumptions provided in particular by the historian Marc Ferro and the philosopher Gaston Bachelard besides the analysis of  creative process documents - which points to the role of memory and imagination in art from the perspective of genetic criticism.

 

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Author Biographies

Josette Monzani, Universidade Federal de São Carlos-UFSCar

Professora de Cinema nos mestrados de Imagem e Som e Estudos de Literatura da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). É Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP) e Pós-doutorada em Cinema pela Universidade de São Paulo (USP). Editora da Revista Olhar, do Centro de Educação e Ciências Humanas (CECH-UFSCar). É especializada em cinema brasileiro e cinema experimental.

Daniela Ramos de Lima, Universidade Federal de São Carlos –UFSCar

Mestranda em Imagem e Som pela Universidade Federal de São Carlos(UFSCar). Professora de História da Arte no Curso de Licenciatura em História da Faculdade São Luís (FESL). Bolsista CAPES/REUNI.

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Published

2014-12-15

How to Cite

Monzani, J. ., & Ramos de Lima, D. . (2014). STORM: MEMORY, PERMANENCE AND CHANCE. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 11(2), 1–18. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/600