DIMENSÃO CULTURAL DO TURISMO
UMA PROPOSTA DE ANÁLISE
Keywords:
Tourism, Culture, – Integration, Elements, DevelopmentAbstract
The tourist environment is not only made of physical structures or material values measurable through economic criteria. Its cultural dimension is based on elements such as culture centrality, popular culture, cultural integration; and cultural products and attractions, which are fundamental for planning and managing its sustainable development. Furthermore, the culture theories applied to tourism research rise new theories and knowledge, which are important for the development of the activity. As a relation with the theory references, this article identifies cultural aspects of Gramado and Canela, cities situated in the Highland Region of Rio Grande do Sul State (Brazil).
Downloads
References
ARANTES, Antonio Augusto. O que é cultura popular. São Paulo: Brasiliense, 1995.
BARRETTO, Margarita. Turismo e legado cultural. Campinas: Papirus, 2000.
BENI, Mário Carlos. Análise estrutural do turismo. São Paulo: Senac, 2001.
CANCLINI, Néstor Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: USP, 1997.
COOPER, Chris; FLETCHER, Jonh; WANHILL, Stephen; GILBERT, David; SHEPEHERD, Rebecca. Turismo, princípios e prática. São Paulo: Artimed, 1998.
HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2003.
IRVING, Marta; AZEVEDO, Júlia. Turismo: o desafio da sustentabilidade. São Paulo: Futura, 2002.
KOTLER, Philip; REIN, Irving. Marketing público. São Paulo: Makron, 1995.
PIRES, Mário Jorge. Lazer e turismo cultural. São Paulo: Manole, 2001.
SWARBROOKE, John. Turismo sustentável: conceitos e impacto ambiental. São Paulo: Aleph, 2000.
THOMPSON, John B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis: Vozes, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.