DIMENSÃO CULTURAL DO TURISMO

UMA PROPOSTA DE ANÁLISE

Authors

  • Edegar Luis Tomazzoni Universidade de São Paulo – USP

Keywords:

Tourism, Culture, – Integration, Elements, Development

Abstract

The tourist environment is not only made of physical structures or material values measurable through economic criteria. Its cultural dimension is based on elements such as culture centrality, popular culture, cultural integration; and cultural products and attractions, which are fundamental for planning and managing its sustainable development. Furthermore, the culture theories applied to tourism research rise new theories and knowledge, which are important for the development of the activity. As a relation with the theory references, this article identifies cultural aspects of Gramado and Canela, cities situated in the Highland Region of Rio Grande do Sul State (Brazil).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edegar Luis Tomazzoni, Universidade de São Paulo – USP

Doutor em Turismo com Ênfase em Desenvolvimento Regional pela Universidade de São Paulo (USP). Professor do PPGTUR – Mestrado em Turismo de Universidade de Caxias do Sul (UCS).

References

ARANTES, Antonio Augusto. O que é cultura popular. São Paulo: Brasiliense, 1995.

BARRETTO, Margarita. Turismo e legado cultural. Campinas: Papirus, 2000.

BENI, Mário Carlos. Análise estrutural do turismo. São Paulo: Senac, 2001.

CANCLINI, Néstor Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: USP, 1997.

COOPER, Chris; FLETCHER, Jonh; WANHILL, Stephen; GILBERT, David; SHEPEHERD, Rebecca. Turismo, princípios e prática. São Paulo: Artimed, 1998.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

IRVING, Marta; AZEVEDO, Júlia. Turismo: o desafio da sustentabilidade. São Paulo: Futura, 2002.

KOTLER, Philip; REIN, Irving. Marketing público. São Paulo: Makron, 1995.

PIRES, Mário Jorge. Lazer e turismo cultural. São Paulo: Manole, 2001.

SWARBROOKE, John. Turismo sustentável: conceitos e impacto ambiental. São Paulo: Aleph, 2000.

THOMPSON, John B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis: Vozes, 1995.

Published

2008-09-30

How to Cite

Tomazzoni, E. L. . (2008). DIMENSÃO CULTURAL DO TURISMO: UMA PROPOSTA DE ANÁLISE. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 5(3), 1–15. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/61