AN ASSEMBLED THOUGHT

ABY WARBURG BETWEEN A BIBLIOTEC AND AN ATLAS

Authors

Keywords:

Aby Warburg, atlas Mnemosyne, biblioteca Warburg, montagem

Abstract

This article goes through some works of the image and culture historian, Aby Warburg, in order to understand his assembled thinking. For this, we part from the Greek word Mnemosyne, name of the goddess of memory and guardian of the Warburg Library. The assembly of the Kulturwissenschaftliche Bibliothek Warburg (KBW) pervaded years, initially constituted by the collection of books from the historian and great intellectual. Over time, the books become a building in the city of Hamburg and from that library a research institute, which at the time gained more fame than its mentor, was formulated. Apart from the institute, the Atlas Mnemosyne can be considered another great product of that library. Its latest work combines key issues for the perception of his thinking, concepts and assemblies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGAMBEN, Giorgio. La potencia del pensamiento. Buenos Aire: Adriana Hidalgo Editora, 2009.

AGAMBEN, Giorgio. Aby Warburg y La ciencia sin nombre. In: La potencia del pensamiento. Barcelona: Editora Anagrama, 2008.

AGAMBEN, Giorgio. Ninfa. Valencia: pré-textos, 2010.

BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteiras, 2000.

BAZIN, German. História da História da Arte. São Paulo: Martins Fontes, 1963.

BUCHLOH, Benjamin. Gerhard Richter’s Atlas: the anomic archive. In: Photography and painting in the work of Gerhard Richt. Barcelona: Libres Recerca Arte 6, 1999.11-30.

BURCKHARDT, Jacob. La civilisation en Italie au temps de la Renaissance. Paris : Editions d’aujourd’hui, 1983 e ultura del Renacimiento en Italia. Madrid: Editorial Iberia, 1956.

BURCKHARDT, Jacob. Reflexões sobre a História. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1961.

BURUCÚA, José Emilio. Historia, arte, cultura : De Aby Warburg a Carlo Ginzburg. Madrid : Fondo de cultura económica, 2003.

CARERI, Giovanni. Aby Warburg. Rituel, Pathosformel et forme intermédiaire, L’Homme 2003/1 (n° 165), p. 41-76.

CHECA. Fernando. La Biblioteca de Aby Warburg: “orientación” para la mente y “arena” para Historia del arte. 7-23p.In: SETTIS, Salvadore. Warburg Continuatus. Descripción de una biblioteca. Barcelona: Ediciones de La Central, Museu Nacional de Arte Reina Sofia, 2010.

CICERÓN. El orador. Madrid: Alianza Editorial, 2006

DEBRAY, Régis. Vie et mort de l’image: Une histoire du regard en Occident. Paris : Folio, 1995.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Editora Con- texto, 2013.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ouvrir Vénus : Nudité, rêve, cruauté. Paris : Gallimard, 1999.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa moderna. Essai sur le drape tombe. Paris : Gallimard, 2002.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa fluída. Paris : Gallimard, 2015.

GOMBRICH, Ernst Hans; FRITZ, Saxl. Aby Warburg : une biographie intellectuelle. Suivie d’une étude sur l’histoire de la bibliothèque de Warburg. Paris: Klincksieck, 2015.

GINZBURG, Carlo. De Warburg a E. H. Gombrich: notas de um problema de método. In: Mitos, Emblemas, Sinais: Morfologia e História. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

KLEIN, Robert. A forma e o inteligível. Escritos sobre o renascimento e arte moderna. São Paulo: Edusp, 1998.

LAHUERTA, Juan José. Aby Warburg Marginalia Carl Einstein. Madrid: Ediciones Asimétricas, 2015.

LESCOURREL, Marie Anne. Aby Warburg et la tentation du regard. Paris: Hazan, 2014.

MELENDI, Maria Angélica. A solidez do arquivo: Entre pedras soterradas e fotografias esquecidas. In: FLORES, Bernardete Ramos e VILELA, Ana Lúcia (orgs.). Encantos da Imagem: Estâncias para a prática historiográfica entre história e arte. Blumenau: Letras Contemporâneas, 2010.

MICHAUD, Philippe-Alain. Aby Warburg e a imagem em movimento. Rio de Janeiro: Editora Contraponto, 2013.

NIETZSCHE, Friedrich. O nascimento da tragédia. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

RECHT, Roland. L’Atlas Mnémosyne d’Aby Warburg. In WARBURG, Aby. L’Atlas Mnémosyne. Paris : l’Écarquillé, 2012.

SAXL, Fritz. La Biblioteca Warburg y su propósito. 91-112p. In: SETTIS, Salvadore. Warburg Continuatus. Descripción de una biblioteca. Barcelona: Ediciones de La Central, Museu Nacional de Arte Reina Sofia, 2010.

SAXL, Fritz. La Kulturwissenschaftliche Bibliothek Warburg de Hamburgo. In: SETTIS, Salvadore. Warburg Continuatus. Descripción de una biblioteca. Barcelona: Ediciones de La Central, Museu Nacional de Arte Reina Sofia, 2010.

SIEREK, Karl. Images oiseaux : Aby Warburg et la théorie des médias. Paris: Klincksieck: 2009.

THUILLIER, Jacques. Teoría General de la Historia de Arte. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 2006.

YATES, Francis Amélia. A arte da memoria. Campinas: Editora da Unicamp, 2015.

YVRAS, José Francisco. Imágenes cifradas. La biblioteca magnética de Aby Warburg. Barcelona: Editorial Elba, 2010.

WARBURG, Aby. Nascimento de Vênus e a Primavera de Sandro Botticelli. In: História de fantasmas para gente grande. Rio de Janeiro: Editora Contraponto, 2015.

WARBURG, Aby. Atlas Mnemosyne. Madrid: Impresos Cofás S.A., 2010.

WARBURG, Aby e BINSWANGER, Ludwig. La curación infinita: Historia clínica de Aby Warburg. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora, 2008.

WARBURG, Eric Marx. El traslado del Instituto Warburg a Inglaterra en 1933. In: SETTIS, Salvadore. Warburg Continuatus. Descripción de una biblioteca. Barcelona: Ediciones de La Central, Museu Nacional de Arte Reina Sofia, 2010.

Published

2016-12-15

How to Cite

Campos, D. Q. . (2016). AN ASSEMBLED THOUGHT: ABY WARBURG BETWEEN A BIBLIOTEC AND AN ATLAS. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 13(2). Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/612