AS RELAÇÕES ENTRE PINTURA E FOTOGRAFIA NO BRASIL DO SÉCULO XIX

CONSIDERAÇÕES ACERCA DO ÁLBUM “BRASIL PITORESCO” DE CHARLES RIBEYROLLES E VICTOR FROND

Authors

  • Maria Antonia Couto da Silva Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Keywords:

Painting - Brazil, 19th century, Photography, Brazil, Victor Frond (1821-1881)

Abstract

We intend in this article to offer data for the study of the relationship between photography and painting in Brazil, in the second half of the 19th century. Photography was introduced in Brazil back then, when it provoked a cultural impact. By recovering painting representation codes and backed up by the exactitude of the forms and the fidelity of the registry, photography instituted a new regard over nature. The emergence of unedited techniques of mechanical image reproduction, like lithography and photography, opened up the path for the production of various albums by traveling artists that publicized Brazilian landscape and uses. In our research we begun with the analysis of the book Brasil Pitoresco by Charles Ribeyrolles and Victor Frond, published in 1861, trying to understand its importance regarding the visual arts of the period.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Antonia Couto da Silva, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Graduada em História pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre em História da Arte pelo Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas (IFCH/UNICAMP). Essas notas inserem-se em um trabalho mais amplo de pesquisa para tese de doutorado (Programa de Pós-Graduação em História da Arte do IFCH/UNICAMP), sob orientação da Prof. Dra. Claudia Valladão de Mattos. O foco central da pesquisa é a análise do álbum Brasil Pitoresco e sua importância em relação às artes visuais no período.

References

EULÁLIO, Alexandre. “O século XIX”. In Tradição e ruptura: síntese de arte e cultura brasileira. São Paulo : Fundação Bienal de São Paulo, 1984.

FROND, Victor. Brazil pittoresco [Texto de Charles Ribeyrolles.] Paris : Lemercier Imprimeur-Lithographe, 1861.

GALVÃO, A. “Manuel de Araújo Porto-Alegre: sua influência na Academia Imperial das Belas Artes e no meio artístico do Rio de Janeiro”. Revista SPHAN, n. 14, 1959.

HERKENHOFF, Paulo. “Fotografia: o automático e o longo processo de modernização” In: TOLIPAN, Sergio. Sete ensaios sobre o modernismo. Rio de Janeiro : Funarte, 1983.

MIGLIACCIO, Luciano. “O século XIX” In: MOSTRA DO REDESCOBRIMENTO, 2000, São Paulo. Arte do século XIX. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo: Associação Brasil 500 anos Artes Visuais, 2000.

NOCHLIN, Linda. Realism. Harmondsworth : Penguin, 1971.

OLSON, Roberta J. M. Ottocento: Romanticism and Revolution in 19th-Century Italian Painting. New York, The American Federation of Arts, 1992.

SEGALA, Lygia. Ensaio das luzes sobre um Brasil Pitoresco: o projeto fotográfico de Victor Frond. 1998. Tese (Doutorado em Antropologia Social) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

TURAZZI, Maria Inez. Poses e Trejeitos: a fotografia e as exposições na era do espetáculo (1839/1889). Rio de Janeiro: Rocco, 1995.

TURAZZI, Maria Inez. Marc Ferrez. São Paulo : Cosac & Naify, 2000.

VASQUEZ, Pedro Karp. Dom Pedro II e a fotografia no Brasil. Rio de Janeiro : Fundação Roberto Marinho, 1985.

VASQUEZ, Pedro. Fotógrafos pioneiros no Rio de Janeiro: V. Frond, G. Leuzinger, M. Ferrez, J. Gutierrez. Rio de Janeiro: Dazibao, 1990.

Vasquez, Pedro K. O Brasil na fotografia oitocentista. São Paulo: Metalivros, 2003.

Published

2007-06-14

How to Cite

Couto da Silva, M. A. . (2007). AS RELAÇÕES ENTRE PINTURA E FOTOGRAFIA NO BRASIL DO SÉCULO XIX: CONSIDERAÇÕES ACERCA DO ÁLBUM “BRASIL PITORESCO” DE CHARLES RIBEYROLLES E VICTOR FROND. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 4(2), 1–18. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/724