TEATRO EM CARROCERIAS DE CAMINHÕES THEATER ON TRUCKS

Authors

  • John C. Dawsey Universidade de São Paulo – USP

Keywords:

Performance, Montage, Bóia-fria

Abstract

The anthropology of performance, as understood by Victor Turner, provides interesting perspectives for the analysis of what may be referred to as the “theater of bóias-frias”. Conversely, this theater may be of special interest for purposes of rethinking some of the main propositions which have arisen on the borders between anthropology and performance. Considering the specificity of “the practice which calculates the place from which one views things” of this theater, several topics present themselves as guidelines for the text which follows: 1) social dramas, 2) relations between social and aesthetic dramas, 3) symbols and montage, and 4) theater paradigms in anthropology. In this exercise, “elective affinities” have been found between, on the one hand, the writings of Walter Benjamin and Brechtian theater, and, on the other, the dramaturgical principles of the “bóias-frias”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

John C. Dawsey, Universidade de São Paulo – USP

Professor do Departamento de Antropologia e coordenador do Núcleo de Antropologia da Perfomance do Drama (Napedra) da Universidade de São Paulo. Defendeu tese de livre-docência intitulada De que riem os “bóias-frias”? Walter Benjamin e o teatro épico de Brecht em carrocerias de caminhões.

References

ARAGON, Louis. O Camponês de Paris. Rio de Janeiro: Imago, 1996.

BAKHTIN, Mikhail. A Cultura Popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. São Paulo/Brasília: EdUnB/Hucitec, 1993.

BARTHES, Roland. Brecht e o Discurso: Contribuição para o Estudo da Discursividade. In: O Rumor da Língua. Lisboa: Edições 70, 1984.

BARTHES, Roland. Diderot, Brecht, Eisenstein. In: O Óbvio e o Obtuso: Ensaios Críticos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.

BENJAMIN, Walter. Sobre o Conceito de História. In: Obras Escolhidas: Magia e Técnica, Arte e Política. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BENJAMIN, Walter. Paris Capital do Século XIX. In: KOTHE, Flávio (Org.). Walter Benjamin.. São Paulo: Ática, 1985.

BERMAN, Marshall. Tudo que é Sólido Desmancha no Ar: A Aventura da Modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

BOURDIEU, Pierre. Le Mort Saisit le Vif: As Relações entre a História Reificada e a História Incorporada. In: O Poder Simbólico. Lisboa: DIFEL, 1989.

BRECHT, Bertolt. Função Social do Teatro. In: VELHO, Gilberto (Org.). Sociologia da Arte III. Rio de Janeiro: Zahar, 1967.

CARPENTIER, Alejo. The Lost Steps (Los Pasos Perdidos). New York: Knopf, 1974.

D’INCAO, Maria Conceição. A Questão do Bóia-Fria. São Paulo: Brasiliense, 1984.

DAWSEY, John Cowart. Caindo na Cana com Marilyn Monroe: Tempo, Espaço, e Bóias-Frias. Revista de Antropologia, 40 (1), p. 183-226, 1997.

DAWSEY, John Cowart. De Que Riem os “Bóias-Frias”? Walter Benjamin e o Teatro Épico de Brecht em Carrocerias de Caminhões. 1999. Tese de livre-docência – PPGAS/FFLCH, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999.

EISENSTEIN, Sergei. A Forma do Filme. Rio de Janeiro: Zahar, 1990.

FOUCAULT, Michel. História da Loucura. São Paulo: Editora Perspectiva, 1978.

GARCIA JR., Afrânio. Terra de Trabalho: Trabalho Familiar de Pequenos Produtores. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

GEERTZ, Clifford. Um Jogo Absorvente: Notas Sobre a Briga de Galos Balinesa. In: A Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

GOFFMAN, Erving. A Representação do Eu na Vida Cotidiana. Rio de Janeiro: Vozes, 1985.

GRAZIANO DA SILVA, José. Progresso Técnico e Relações de Trabalho na Agricultura. São Paulo: Hucitec, 1981.

GINZBURG, Carlo. História Noturna: Decifrando o Sabá. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.

HEREDIA, Beatriz. A Morada da Vida. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: O Jogo como Elemento da Cultura. São Paulo: Editora Perspectiva, 1993.

MARTINS, José de Souza. Terra de Negócio e Terra de Trabalho. In: Expropriação e Violência: A Questão Política no Campo. São Paulo: Hucitec, 1991.

RABELAIS, François. Gargântua e Pantagruel. Belo Horizonte e Rio de Janeiro: Villa Rica, 1991.

SCHECHNER, Richard. Between Theater and Anthropology. Philadelphia: The University of Philadelphia Press, 1985.

TURNER, Victor. Introduction. In: From Ritual to Theatre. New York: PAJ Publications, 1982.

TURNER, Victor. O Processo Ritual: Estrutura e Antiestrutura. Petrópolis: Vozes, 1974.

TURNER, Victor. Social Dramas and Ritual Metaphors. In: Dramas, Fields, and Metaphors: Symbolic Action in Human Society. Ithaca and London: Cornell University Press, 1974.

TURNER, Victor. The Anthropology of Performance. In: The Anthropology of Performance. New York: PAJ Publications, 1987.

WILLET, John. (Org.). Brecht on Theatre. New York: Hill and Wang, 1964.

Published

2006-12-12

How to Cite

C. Dawsey, J. . (2006). TEATRO EM CARROCERIAS DE CAMINHÕES THEATER ON TRUCKS. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 3(4), 1–19. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/783