DOS BASTIDORES AO PALCO

A PRÁTICA TEATRAL DA UNIÃO OPERÁRIA

Authors

  • Vera Collaço Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC

Keywords:

Cultural History, Workers Theatre, Performance

Abstract

I look here to the development of a performance process by the Workers' Union theatre group (Florianopolis – Santa Catarina – Brasil) from the very beginning to its presentation to the public. On analysing this practice I use the concept of theatre text as the one who holds both the presentation text – the performance, and the dramatic text – the playscript. This implies to look at the theatre text – that in this paper means the performance, as the product of a precise historical condition, which is codified according to aesthetic and cultural differentiated and specific codes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vera Collaço, Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC

Professora do Departamento de Artes Cênicas, do Centro de Artes, da Universidade do estado de Santa Catarina. Mestre em Teatro e Cinema, Universidade de São Paulo. Doutora em História, Universidade Federal de Santa Catarina.

References

ASLAN, Odette. O Ator no Século XX. São Paulo: Perspectiva, 1994.

FARIA, João Roberto. O teatro realista no Brasil: 1855 – 1865. São Paulo: Perspectiva, 1993.

GARCIA, Silvana. Teatro da Militância. São Paulo: Perspectiva, 1990.

MAGALDI, Sábato. Panorama do Teatro Brasileiro. Rio de Janeiro: FUNARTE/SNT.

MANTOVANI, Anna. Cenografia. São Paulo: Ática, 1988.

PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.

PRADO, Décio de Almeida. História Concisa do Teatro Brasileiro. São Paulo: EDUSP, 1999.

PRADO, Décio de Almeida. Teatro: 1930-1980 (ensaio de interpretação). In: FAUSTO, Boris (Direção). O Brasil Republicano. Tomo III. 4. v. cap. XII. São Paulo: Difel, 1984.

SILVA, Armando Sérgio da. Um oficina de atores: a escola de Arte Dramaática de Alfredo Mesquita. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1988.

VARGAS, Maria Thereza. (Coord.). Teatro Operário na cidade de São Paulo. São Paulo: Departamento de Informação e Documentação Artísticas – Centro de Pesquisa de Arte Brasileira/Secretaria Municipal de Cultura, 1980.

OUTRAS FONTES

A Gazeta, Florianópolis, 27 de junho de 1939.

A Gazeta, Florianópolis, 26 de outubro de 1941.

A Pátria, Florianópolis, 7 de dezembro de 1931.

A Pátria, Florianópolis, 19 de janeiro de 1931.

A Pátria, Florianópolis, 4 de fevereiro de 1932.

A Pátria, Florianópolis, 12 de outubro de 1933.

A Pátria, Florianópolis, 17 de outubro de 1933.

A Pátria, Florianópolis, 20 de dezembro de 1933.

Diário da Tarde, Florianópolis, 29 de outubro de 1943.

Diário da Tarde, Florianópolis, 12 de junho de 1944.

Diário da Tarde, Florianópolis, 17 de agosto de 1949.

Diário da Tarde, Florianópolis, 9 de maio de 1944.

Folha Nova, Florianópolis, 21 de julho de 1930.

O Estado, Florianópolis, 5 de novembro de 1924.

O Estado, Florianópolis, 1 de outubro de 1931.

O Estado, Florianópolis, 21 de novembro de 1946.

República, Florianópolis, de 19 de fevereiro de 1927.

República, Florianópolis, 13 de maio de 1933.

República, Florianópolis, 31 de janeiro de 1934.

República, Florianópolis, 14 de dezembro de 1934.

República, Florianópolis, 4 de maio de 1937.

Published

2006-12-12

How to Cite

Collaço, V. . (2006). DOS BASTIDORES AO PALCO: A PRÁTICA TEATRAL DA UNIÃO OPERÁRIA . Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 3(4), 1–28. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/785