A PANTOMIMA E O TEATRO DE FEIRA NA FORMAÇÃO DO ESPETÁCULO TEATRAL

O TEXTO ESPETACULAR E O PALIMPSESTO

Authors

  • Robson Corrêa de Camargo Universidade Federal de Goiás – UFG

Keywords:

Pantomime, Performance, Theater Theory, French Theater at nineteenth and twenty century, Le Sage, Palimpsest

Abstract

This paper recovers the theatrical performances of pantomime and also the theater made at the French fairs before the French Revolution. This kind of performance, made mainly without words, spite been marginal in the theatrical history, opens new paradigms to the theater analysis and its knowledge, and it is fundamental to the theater development during the nineteenth and twenty century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Robson Corrêa de Camargo, Universidade Federal de Goiás – UFG

Doutor em Artes pela Universidade de São Paulo. Professor Adjunto de Estética e Antropologia Teatral, e Interpretação para o Teatro dos cursos de Graduação em Teatro da Universidade Federal de Goiás. Autor do livro O Espetáculo do Melodrama, a ser editado pela Universidade de Brasília em 2007, além de vários artigos que estudam o espetáculo teatral em sua complexidade. Coordena o Laboratório de Investigação de Métodos e Técnicas no Trabalho do Ator e o Grupo de Trabalho Teoria do Espetáculo e da Recepção da Associação de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas.

References

ALBERT, Maurice. Les Théâtres des Boulevards. Genève: Slatkine Reprints, 1969.

BARBERET, Victor. Lesage et le Théâtre de la Foire. Nancy: Paul Sordoillet, 1887.

BERNARDIN, Napoleon Maurice. La Comédie Italienne en France et Les Théâtres de la Foire et du Berenardin. Paris: s/ed., 1902.

BERTHOLD, Margot. The History of World Theater. From the English Restoration to the present. New York: Frederick Ungar Book, 1991.

BLANC, Andre. Le Théâtre Français du XVIII siècle. Paris: Ellipses, 1998.

BRAGAGLIA, Anton Giulio. Evoluzione del Mimo. Milano: Casa Editrice Ceschina, 1930.

BROCKETT, Oscar Gross. History of Theatre. Massachusetts: Simon and Schuster, 1999.

BROWN, Frederick. Theater and Revolution: the culture of the French stage. New York: Viking Press, 1980.

CAMARGO, Robson. A Crítica Genética e o Espetáculo Teatral. Gestos 43. California: University of California – Irvine, 2007.

CAMARGO, Robson. Teatro, Texto, Versão ou Versões Anteriores: Um primeiro encontro entre a crítica genética e o espetáculo teatral. Manuscritica: revista de crítica genética, São Paulo, n. 10, jun. 2001.

CAMPARDON, Émile. (1837-1915). Les spectacles de la foire. Théâtres, acteurs sauteurs et danseurs de corde, monstres, géants... des foires Saint-Germain et Saint-Laurent, des boulevards et du Palais-Royal depuis 1595 jusqu’à 1791.

DUCROT, Oswald; TODOROV, Tzevtan. Dicionário Enciclopédico das Ciências da Linguagem. São Paulo: Perspectiva, 1988.

GENETTE, Gérard. Palimpsests: Literature in the Second Degree. Nebraska: University of Nebraska Press, 1997.

HEGEL, George Wilhelm Friedrich. Aesthetics. Tradução T. M. Knox. New York: Oxford University Press, 1998.

LE SAGE; D’ORNEVAL. Le théâtre de la foire, ou l’opéra comique; contenant les meilleures pièces qui ont été représentées aux foires de S. Germain et de S. Laurent [par] Alain René Le Sage et D’Orneval (1737). Genève: Slatkine Reprints; Réimpression de l’édition de Paris, 1968.

PIERSON, Oriana Pauline. The Dramatic Work of Alain-Réné Lesage. An analitical and comparative study. Romance Languages. Urbana-Champagne: University of Illinois, 1926.

SPAZINI, Marcello. Il Teatro Minori di Lesage. Roma: Angelo Signorelli, 1957.

WILD, Nicole. Dictionnaire des Théâtres Parisiens au XIX Siècle. les Théâtres et la Musique. Paris: Aux Amateurs de Livres, 1989.

Published

2006-12-12

How to Cite

Corrêa de Camargo, R. . (2006). A PANTOMIMA E O TEATRO DE FEIRA NA FORMAÇÃO DO ESPETÁCULO TEATRAL: O TEXTO ESPETACULAR E O PALIMPSESTO. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 3(4), 1–32. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/786