A “GLORIFICAÇÃO DOS SANTOS FRANCISCANOS” DO CONVENTO DE SANTO ANTÔNIO DA PARAÍBA

ALGUMAS QUESTÕES SOBRE PINTURA, ALEGORIA BARROCA E PRODUÇÃO ARTÍSTICA NO PERÍODO COLONIAL

Authors

Keywords:

Paraíba Baroque, St. Anthony Convent, Allegory

Abstract

The construction of the Franciscan convent in Paraíba extended for almost 200 years, and its apex was the decoration of the main church, finished in the second half of the 18th century, adorned with luxurious Portuguese tiles in the walls and trompe l'oeil paintings in the ceiling. Center of the Franciscan performance to the north of Pernambuco in the colonial period, the St. Anthony Convent of Paraíba brings extremely significant allegories that can help to understand the image that the congregation built concerning itself and of his performance in that inhospitable and wild tropics. Being constituted in visual speech, the convent church ceiling’s paintings can be understood as tools of “ordination of the world” used close to the Captaincy inhabitants, as a symbolic system that crystallized the powers and the

colonial structure in images and edifying examples that would be respected and followed for the  colonists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carla Mary da Silva Oliveira, Universidade Federal da Paraíba – UFPB

Historiadora, Doutora em Sociologia pela Universidade Federal da Paraíba. Professora Adjunta do Departamento de História e do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal da Paraíba

References

ANDRADE, Mário de. O turista aprendiz. São Paulo: Duas Cidades; CSST/ SP, 1976.

ARGAN, Giulio Carlo. Imagem e persuasão: ensaios sobre o barroco. Organização de Bruno Contardi. Tradução de Maurício Santana Dias. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

BARBOSA, Cônego Florentino. O Convento de São Francisco. Revista do Instituto Histórico e Geographico Parahybano, João Pessoa, IHGP, n. 8, 1935.

BAZIN, Germain. A arquitetura religiosa barroca no Brasil. Tradução de Glória Lúcia Nunes. Rio de Janeiro: Record, 1983, p. 149. v. 1.

BURITY, Glauce Maria Navarro. A presença dos franciscanos na Paraíba através do Convento de Santo Antônio. Rio de Janeiro: Bloch Editores, 1988.

CAMPELLO, Glauco de Oliveira. Construções franciscanas no Nordeste. In: . O brilho da simplicidade: dois estudos sobre arquitetura religiosa no Brasil colonial. Rio de Janeiro: Casa da Palavra/Departamento Nacional do Livro, 2001, p. 33-91.

CONCÍLIO de Trento. Decreto sobre a invocação, a veneração e as Relíquias dos Santos, e sobre as imagens sagradas. In: LICHTENSTEIN, Jacqueline (Dir.). A pintura: textos essenciais. Coordenação da tradução de Magnólia Costa. São Paulo: Editora 34, 2004, p. 67. v. 2.

D’ARAÚJO, Antonio Luiz. Arte no Brasil colonial. Rio de Janeiro: Revan, 2000.

DONOVAN, Stephen M. St. Francis Solanus (verbete). In: New Advent Catholic Encyclopedia. v.

VI. New York: Robert Appleton Company, 2003. [1909]. Disponível em:

<http://www.newadvent.org/cathen /06233a.htm>. Acesso em: 17 jul. 2006.

GINZBURG, Carlo. A micro-história e outros ensaios. Tradução de António Narino. Lisboa: Difel; Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1991.

GINZBURG, Carlo. Indagações sobre Piero: o Batismo, o Ciclo de Arezzo, a Flagelação. Tradução de Luiz Carlos Cappelano. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.

HERCKMANS, Elias. Descrição geral da Capitania da Paraíba [1639]. In: MELLO, José Antônio Gonsalves de (Org.). Fontes para a História do Brasil holandês. A administração da conquista. 2. ed. Recife: Companhia Editora de Pernambuco, 2004, p. 65. v. II

LE GOFF, Jacques. São Francisco de Assis. Tradução de Marcos de Castro. 5. ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.

LEVY, Hannah. Modelos europeus na pintura colonial. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, SPHAN, n. 8, p. 7-66, 1944.

MECO, José. A expansão da azulejaria portuguesa. Oceanos, Dossiê “Azulejos: Portugal e Brasil”, Lisboa, Comissão Nacional para as Comemorações dos Descobrimentos Portugueses, n. 36/ 37, p. 8-17, out. 1998/ mar. 1999.

MENEZES, José Luiz da Mota. O convento franciscano de Santo Antônio (João Pessoa – PB). Revista Universitas, Salvador, Universidade Federal da Bahia, n. 17, p. 67, 1977.

OTT, Carlos. Pequena história das artes plásticas na Bahia entre 1550-1900. Salvador: Alva, 1989.

OTT, Carlos. José Joaquim da Rocha. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, SPHAN, n. 15, p. 95, 1961.

PANOFSKY, Erwin. Significado nas artes visuais. Tradução de Maria Clara F. Kneese; J. Guinsburg.

ed. São Paulo: Perspectiva, 2002.

QUEIROZ, Octacílio Nóbrega de. Um enigma barroco sobre o autor do painel da Igreja de S. Francisco. Correio da Paraíba, João Pessoa, 13 maio 1973.

PEREIRA, Francisco Maria Esteves (introdução e transcrição). Martyrio dos santos martyres de Marrocos (manuscripto). Revista Lusitana, Lisboa, Antiga Casa Bertrand, v. 7, 1902, p. 189-198. Disponível em: <http://www.instituto-camoes.pt/cvc/bvc/revistalusitana/07/revista07_pag_ 189.pdf>. Acesso em: 9 abr. 2006.

ROBINSON, Paschal. St. Anthony of Padua (verbete). In: New Advent Catholic Encyclopedia. v. VI. New York: Robert Appleton Company, 2003. [1909]. Disponível em: <http://www.newadvent.org/cathen/01556a.htm>. Acesso em: 17 jul. 2006.

SIMÕES, João Miguel dos Santos. Azulejaria portuguesa nos Açores e na Madeira. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1963; SIMÕES, João Miguel dos Santos. Azulejaria portuguesa no Brasil: 1500-1822. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1965.

VALLADARES, Clarival do Prado. O ecumenismo na pintura religiosa brasileira dos setecentos. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, SPHAN, n. 17, p. 193, 1969.

ZANINI, Walter (Org.). História geral da arte no Brasil. V. I. São Paulo: Instituto Walter Moreira Salles, 1983.

WILLEKE, Fr. Venâncio (introdução e notas). Livro dos guardiães do Convento de Santo Antônio da Paraíba (1589-1885). Stvdia, Lisboa, Centro de Estudos Históricos Ultramarinos, n. 19, p. 190, dez. 1966.

Published

2006-12-12

How to Cite

da Silva Oliveira, C. M. . (2006). A “GLORIFICAÇÃO DOS SANTOS FRANCISCANOS” DO CONVENTO DE SANTO ANTÔNIO DA PARAÍBA: ALGUMAS QUESTÕES SOBRE PINTURA, ALEGORIA BARROCA E PRODUÇÃO ARTÍSTICA NO PERÍODO COLONIAL. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 3(4), 1–19. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/794