CONCEPÇÕES DE IDENTIDADE NACIONAL NO CORPO QUE DANÇA

O BALÉ DO RIO DE JANEIRO E DE SÃO PAULO ENTRE AS DÉCADAS DE 1930 E 1940

Authors

  • Daniela Reis Universidade Federal de Uberlândia

Keywords:

Balé e Estado Novo, Balé romântico, IV Centenário

Abstract

This article aims to establish the process of a thought about Brazilian dance and associate it with the Brazilian artistic productions of the beginning of the 20th century and with the nationalist politics of this period. The historical context is directly inserted and linked with the work of art and therefore they are in a continuous dialogue. Thus, this work intends to discuss the distinctive representations of a national identity by means of the dance, considering them as social constructions with demonstrate in essence, value and ideals of a specific group.

Downloads

Download data is not yet available.

References

PEREIRA, Roberto. A formação do Balé Brasileiro: nacionalismo e estilização. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2003.

ABREU, Regina. A capital contaminada – a construção da identidade nacional pela negação do “espírito carioca”. In: LOPES, Antônio Herculano. (Org.). Entre Europa e África: a invenção do carioca. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, Topbooks, 2000.

ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Brasiliense, 2003.

SCHWARCZ, Lilia. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil (1870- 1930). São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

VELOSO, Mariza; MADEIRA, Angélica. Leituras Brasileiras. Itinerários no Pensamento Social e na Literatura. São Paulo: Paz e Terra, 1999

Published

2005-09-23

How to Cite

Reis, D. . (2005). CONCEPÇÕES DE IDENTIDADE NACIONAL NO CORPO QUE DANÇA: O BALÉ DO RIO DE JANEIRO E DE SÃO PAULO ENTRE AS DÉCADAS DE 1930 E 1940. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 2(3). Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/856