A CÂMERA COMO BUNKER

O FILME A QUEDA E O O FILME A QUEDA E O PROBLEMA DA CONSCIÊNCIA HISTÓRICA ALEMÃPROBLEMA DA CONSCIÊNCIA HISTÓRICA ALEMÃ

Authors

  • Pedro Spinola Pereira Caldas Universidade Federal de Uberlândia

Keywords:

Teoria da História, Adolf Hitler, Cinema alemão

Abstract

In this paper, Oliver Hirschbiegel’s motion-picture Downfall is analyzed according to three patterns: firstly, through its representational forms; secondly, through a comparison with the Joachim Fest’s historical essay that inspired the movie’s plot; and finally, through a theoretical perspective, the present text tries to understand the movie’s premises and consequences for the German historical consciousness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARDOSO, Ciro. A História na virada de milênio: Fim das certezas, crise dos paradigmas? Que História convirá ao século 21? In: Um Historiador fala de teoria e metodologia: Ensaios. Bauru: EDUSC, 2005.

REINECKE, Stefan. Vergesst Hitler! Die Tageszeitung, Berlim, 14 set. 2004, p. 3. Disponível em: <http://www.taz.de>. Acesso em: 05 nov. 05

WILDT, Michael. Der Untergang: Ein Film inszeniert sich als Quelle, Zeithistorische Forschungen/Studies in Contemporary History, Potsdam, 2005.

FEST, Joachim. No Bunker de Hitler: Os Últimos dias do Terceiro Reich. Rio de Janeiro: Objetiva, 2005.

REINECKE, Stefan. Vergesst Hitler! Die Tageszeitung, Berlim, 14 set. 2004.

LUKÁCS, John. O Hitler da História. Rio de Janeiro: J. Zahar, 1998

Published

2020-10-23

How to Cite

Caldas, P. S. P. . (2020). A CÂMERA COMO BUNKER: O FILME A QUEDA E O O FILME A QUEDA E O PROBLEMA DA CONSCIÊNCIA HISTÓRICA ALEMÃPROBLEMA DA CONSCIÊNCIA HISTÓRICA ALEMÃ. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 2(4). Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/871