A CIDADE QUE ME GUARDA
UM ESTUDO HISTÓRICO SOBRE “TRISTERESINA”, A CIDADE SUBJETIVA DE TORQUATO NETO
Keywords:
Literatura brasileira, Torquato Neto, História, PoesiaAbstract
This work reflects about the historical possibility of an invisible city, necessarily subversive in relation the visible city and erected by words. Torquato Neto, the poet tropicalista of the Last Days of Paupéria, is the pré-text around which the argument is organized. In face of the recognition of that exists an incompatibility between the visible city – expresses in the town planner discourse – and the invisible city, resultant in broad measure of the form as the walkers subveare the order proposal by the maps and by the utopian discourse town planner, the work takes a name of author – Torquato Neto – and, to pretense of talk with his texts and experiments with images, is going to restore Tristeresina, Its subjective city.
Downloads
References
ROUANET, Sérgio P. É a cidade que habita os homens ou são eles que moram nela? Revista USP, São Paulo, v. 1, n. 15, set./nov. 1990.
CASTELO BRANCO, Edwar de A. Todos os dias de Paupéria: Torquato Neto e a invenção da Tropicália. São Paulo: Annablume, 2005.
ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. O arteiro e o poeta. In: CASTELO BRANCO, Edwar de A. Todos os dias de Paupéria: Torquato Neto e a invenção da Tropicália. São Paulo: Annablume, 2005.
HARVEY, David. Condição pós-moderna. Trad. de Adail Ubajara Sobral e Maria Stela Gonçalves. 7. ed. São Paulo: Loyola, 1992.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano I – Artes de fazer. Trad. de Ephraim Ferreira Alves. 5. ed. Petrópolis/Rio de janeiro: Vozes, 2000.
GUATARRI, Félix. Restauração da cidade subjetiva. In: Caosmose – um novo paradigma estético. Trad. de Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. São Paulo: Editora 34, 1992
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.