A REINVENÇÃO DA PALAVRA NECESSÁRIA, UMA APRESENTAÇÃO DO FILME SHOAH DE CLAUDE LANZMANN
Keywords:
Shoah, Testemunho, RepresentaçãoAbstract
This article intends to demonstrate the principles that conduct Lanzmann’s cinematographic work: Shoah. Our focus of analysis will be on the challenge of representing a historical past: how to get close to it without diminishing or falsifying its contents and, yet, maintaining the perception and awareness that any picture of the past will always be necessarily different from the past itself. Lanzmann tries to solve this difficult question, and builds his film upon the testimony - the word that can reinvent itself e reconstruct the past (and that is necessary, for the past can’t be lost) - and the filming of the places where once the catastrophe has occurred, the “non-places of the memory”, blanks that can be fulfilled with the gaps of discourse.
Downloads
References
SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente. “Shoah”: le lieu, le personnage, la mémoire. In: AUMONT, J. (Dir.). La mise en scéne. Bruxelles: Le Boeck Universte, 2000
BENJAMIN, Walter. O narrador. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.