LIVRE NO PENSAMENTO E PRESA NA INAÇÃO
UM ESTUDO DA PROTAGONISTA DE “A FUGA”, CONTO DE CLARICE LISPECTOR
Keywords:
Representação, Mulher, SociedadeAbstract
Analyzing the short-story “A fuga”, by Clarice Lispector, written in 1940, we discuss the literary representation this author does about the role housewives used to perform in the Brazilian society of the first have of last century. Approaching the text from a feminist perspective, we observe that social issues developed by Lispector in this short-story indicate fertile possibilities to discuss the impasses women were facing when trying to question patriarchal culture at that time. The present analysis is based on gender studies, mainly to those related to conflicts between domestic and public spheres. In order to understand the inaction of the female character, studies of Theodor Adorno, about the negative epopee, and the concept of the problematic hero, by Georg Lukács, have been very helpful.
Downloads
References
LISPECTOR, Clarice. A fuga. In: A bela e a fera. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
LUKÁCS, Georg. A teoria do romance: um ensaio histórico-filosófico sobre as formas da grande épica. Trad. José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2003.
ADORNO, Theodor W. Posição do narrador no romance contemporâneo. In: Notas de Literatura I. Trad. Jorge de Almeida. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2003.
GOUVEIA, Arturo. A epopéia negativa do século XX. In: Dois ensaios frankfurtianos. João Pessoa: Idéia, 2004.
MOI, Toril. Sexual/textual politics: feminist literary theory. London: Routledge, 1991
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.