Silent Speeches

Reports of Women Educators about the Down-To-Earth Campaign also Learn to Read

Authors

  • Roselia Cristina de Oliveira Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v17i17.974

Keywords:

History, Education, Memories, Women Educators, Silence

Abstract

This article deals with the reinterpretation of a popular educational movements of Rio Grande do Norte, in the Decade of 1960, seeking to understand the participation of women in social and political landscape of relationships established networks from their practices, in order to analyze the settings and the semantic unveiling the project as perceived by these protagonists. We seek to understand how these women were viewing your social insertion, your educational practice and the reasons that led him to integrate a project considered educational, popular and democratic. The work was developed from the methodology of the Comprehensive Discourse Analysis based on studies of Jean-Claude Kaufmann, intertwining the interviewed speeches with the theories that suggest to understand the foundations of their practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARÓSTEGUI, Júlio. A pesquisa Histórica: Teoria e Método. Trad. Andréa Dore. Bauru/SP: EDUSC, 2006.

BASSANEZI, Carla. Mulheres dos anos dourados. In: DEL PRIORE, Mary (Org.). História das Mulheres no Brasil. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2000.

CASTORIADIS, Cornelius. A instituição imaginária da sociedade. Trad. Guy Reynaud. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1992.

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação? Rio de Janeiro: Paz eTerra, 1977.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GÓES, Moacyr de. De pé no chão também se aprende a ler (1961-1964) – Uma escola democrática. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira,1980.

GONÇALVES, Andrea Lisly. História e Gênero. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

KAUFMANN, Jean-Claude. L’entretien Compréhensif. Paris: Nathan, 1996.

MATOS, Maria Izilda S. Estudo de Gênero: Percursos e Possibilidades na Historiografia Contemporânea. Campinas: Cadernos Pagu, 1998.

MILLS, C. Wright. A imaginação sociológica. 6. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1982.

NAGLE, Jorge. Educação e Sociedade na Primeira República. Rio de Janeiro, Fundação Nacional de Material Escolar.1976.

OLIVEIRA, Roselia Cristina de. Falas Silenciadas: Relatos de mulheres/educadoras sobre a Campanha de pé no chão também se aprende a ler. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Natal/RN, 2005.

PERROT, Michele. Os Excluídos da História: operários, mulheres, prisioneiros. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998

PERROT, Michelle. Minha História das Mulheres. Trad. Ângela M. S. Corrêa. São Paulo: Contexto, 2008.

PERROT, Michelle. As mulheres ou os silêncios da História. Trad. Viviane Ribeiro. – Bauru, SP: EDUSC, 2005.

POLLAK, Michael. Memória, Esquecimento, Silêncio. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, vol. 2, n. 3, 1989.

RAGO, Margareth. Entre a história e a liberdade: Luci Fabri e o anarquismo contemporâneo. São Paulo: Editora UNESP, 2001.

REIS, Daniel Aarão. Ditadura militar, esquerda e sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.

SILVA, Rosália de Fátima e. A Entrevista Compreensiva. Natal: DEPED, UFRN, 2002.

Published

2020-12-23

How to Cite

de Oliveira, R. C. . (2020). Silent Speeches: Reports of Women Educators about the Down-To-Earth Campaign also Learn to Read. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 17(2), 710–723. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v17i17.974