LITERATURE, ARCHIVE AND DOCUMENT IN LEONARDO SCIASCIA AND JUAN RODOLFO WILCOCK
DOI:
https://doi.org/10.35355/revistafenix.v18i1.1052Keywords:
Literature, Archive, Document, Leonardo Sciascia, Juan Rodolfo WilcockAbstract
The aim of the article is to think about the possible relationships between Literature, Archive and Document in the context of Italian literature of the 1970s. For analysis and contextualization, works by two Italian authors of the period were selected: Leonardo Sciascia (La scomparsa di Majorana) and Juan Rodolfo Wilcock (La Sinagoga degli Iconoclasti). The proposal of the article is that, when it appears in the literary text, the archive presents a dimension of ambivalence: it offers both the dimension of what remains (from what is registered and maintained over time) and the emancipatory dimension of what can be discovered, of elements that are registered but that remain invisible or repressed. The archive, therefore, oscillates in this double cultural inscription – it is both a sphere of concealment and the possibility of emergence of the unexpected.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Che cos’è reale? La scomparsa di Majorana. Vicenza: Neri Pozza, 2016.
BARTHES, Roland. La préparation du roman I et II. Cours et séminaires au Collège de France (1978-1979 et 1979-1980). (Org. Nathalie Léger). Paris: Éditions du Seuil/ IMEC, 2003. DOI: https://doi.org/10.4000/leportique.586
BOURBOTTE, Jeremías. «El caos» de Juan Rodolfo Wilcock, in Castilla. Estudios de Literatura, 8, 2017, p. XXXIV-XXXVI. DOI: https://doi.org/10.24197/cel.8.2017.XXXIV-XXXVI
CODEBÒ, Marco. Narrating from the Archive: novels, records, and bureaucrats in the modern age. Nova Jersey: Fairleigh Dickinson Univ Press, 2010.
DE CERTEAU, Michel. La Possession de Loudun. Paris: Gallimard / Folio, 2005.
DERRIDA, Jacques. Mal de Arquivo. Uma Impressão Freudiana. Tradução de Claudia de Moraes Rego. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O anacronismo fabrica a história: sobre a inatualidade de Carl Einstein. Tradução de Maria Ozomar Ramos Squeff. In: ZIELINSKY, Mônica (ed). Fronteiras. Arte, crítica e outros ensaios. Porto Alegre: Editora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2003, p. 19-53.
ERIBON, Didier. Michel Foucault, 1926-1984. Tradução de Hildegard Feist. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
ESPOSITO, Salvatore. La cattedra vacante: Ettore Majorana, ingegno e misteri. Nápoles: Liguori, 2009.
FARGE, Arlette. O sabor do arquivo. Tradução de Fátima Murad. São Paulo: Edusp, 2009.
FERRANTE, Florencia. “Paradossi, pulci cinesi, e altri scandali della logica: appunti per un percorso borgeano attraverso gli scritti giornalistici di Juan Rodolfo Wilcock”. Rassegna iberistica, n. 111, p. 101-117, 2019.
FINZI, Roberto. Ettore Majorana. Un’indagine storica. Roma: Edizioni di Storia e Letteratura, 2002.
FOSTER, Hal. O retorno do real: a vanguarda no final do século XX. Tradução de Célia Euvaldo. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
FOUCAULT, Michel. A vida dos homens infames. In: ______. Ditos e escritos, v. IV. 2. ed. Organização, seleção de textos e revisão técnica de Manoel Barros da Motta; tradução de Vera Lúcia Avellar Ribeiro. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006. v. IV: Estratégia, poder-saber, p. 203-222.
GIALLORETO, Andrea. I cantieri dello sperimentalismo. Wilcock, Manganelli, Gramigna e altro Novecento. Milão: Jaca Book, 2013.
GINZBURG, Carlo. O fio e os rastros: verdadeiro, falso, fictício. Tradução de Rosa Freire d’Aguiar e Eduardo Brandão. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
GIUDICE, Gaspare. “Le citazioni di Leonardo Sciascia”. Belfagor 46.3, 1991, p. 329-332.
HONESKO, Vinícius Nicastro. “Sobre o governo do real: a vida nos domínios do capitalismo informacional”. Revista Profanações, 5.1, 2018, p. 24-38. DOI: https://doi.org/10.24302/prof.v5i1.1784
JABLONKA, Ivan. O terceiro continente. Tradução de Alexandre de Sá Avelar. ArtCultura, v. 19, n. 35, p. 9-17, jul.-dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.14393/ArtC-V19n35-2017-2-01
KLEIN, Kelvin Falcão. Wilcock, ficção e arquivo. Rio de Janeiro: Editora Papéis Selvagens, 2018.
Klein, Kelvin Falcão. “Vidas célebres, vidas minúsculas: Vasari, Foucault, Michon” Aletria: Revista de Estudos de Literatura 24.3, 2014, p. 39-52. DOI: https://doi.org/10.17851/2317-2096.24.3.39-52
KLEIN, Kelvin Falcão. “Fabricação do presente em Juan Rodolfo Wilcock”. Revista Landa (Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC), 2013, p. 57-70.
LACAPRA, Dominick. History in Transit: Experience, Identity, Critical Theory. Ithaca; Londres: Cornell University Press, 2004. DOI: https://doi.org/10.7591/9781501727467
RANCIÈRE, Jacques. A noite dos proletários: arquivos do sonho operário. Tradução de Marilda Pereira. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
SCIASCIA, Leonardo. Majorana desapareceu. Tradução de Mário Fondelli. Rio de Janeiro: Rocco, 1991.
SCIASCIA, Leonardo. La corda pazza. Scrittori e cose della Sicilia. Turim: Einaudi, 1982.
STEEDMAN, Carolyn. Dust: The Archive and Cultural History. Nova Jersey: Rutgers University Press, 2002.
STEEDMAN, Carolyn. “Something she called a fever: Michelet, Derrida, and dust” The American Historical Review, 106.4, 2001, p. 1159-1180. DOI: https://doi.org/10.2307/2692943
WILCOCK, J. Rodolfo. La sinagoga degli iconoclasti. Milão: Adelphi, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.