The good, the bad and the führer

lhistorical concepts about the identity of the nazi-fascist enemies presented in the electronical game sniper elite 4: Italy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v20i1.1110

Keywords:

Videogames, Sniper Elite 4, nazism, moral

Abstract

The current research has as objective to demonstrate how the identity of the Axis soldiers, in their different hierarchies, is represented in the electronical game Sniper Elite 4: Italia through the concepts of “evilness” and “goodness”. Such analysis is carried out from the written content offered by the game experience about the enemies, since the low patent soldiers of Wehrmacht, until the maximum authority of III Reich, Adolf Hitler.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AARSETH, Espen. Allegories of Space: The Question of Spatiality in Computer Games. In: Cybertext Yearbook 2000. Jyväskylä: University of Jyväskylä, p.152-171, 2000.

ALBORNOZ, Suzana G. Jogo e trabalho: do homo ludens, de Johann Huizinga, ao ócio criativo, de Domenico de Masi. In: Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, 2009. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-37172009000100007&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 25 mai. 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1981-0490.v12i1p75-92

ANNUSEK, Greg. Hitler e o resgate de Mussolini: uma das mais célebres operações de guerra do século XX. Rio de Janeiro: Ediouro, 2006.

ARENDT, Hannah. Eichmann em Jerusalém: Um relato sobre a banalidade do mal. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. São Paulo: Nova Cultural, v.2, 1991.

ASKIN, Kelly D. Prosecuting Wartime Rape and Other Gender-Related Crimes under Internacional Law. In: Extraordinary Advances, Enduring Obstacles. Berkeley: Berkeley Journal of International Law, v. 21, p.288-349, 2003. Disponível em: https://genderandsecurity.org/sites/default/files/Askin_-_Prosecuting_Wartime_Rape_and_Other_Gender-Related_Crimes.pdf. Acesso em: 23 jun. 2021.

AUMONT, Jacques. A Imagem. Campinas: Papirus Editora, 1993.

BASSETT, Richard. Almirante Canaris: Misterioso espião de Hitler. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2007.

BURKE, Peter. Testemunha Ocular: história e imagem. Bauru: EDUSC, 2004. Pertinência: base teórico-metodológica para as análises iconológica e iconográfica.

CARDONA, Gabriel. O mundo durante a guerra. In: Coleção 70° aniversário da II Guerra Mundial. São Paulo: Abril Coleções, v.19, p.7-31, 2009.

DA CRUZ, José R.G. Após 64 anos, a Alemanha absolvia 10 mil soldados que traíram Hitler, 2009. Disponível em: http://midia.apmp.com.br/arquivos/pdf/artigos/2015_apos_64.pdf. Acesso em: 30 abr. 2021.

DE PAULA, Cássio R. Videogames e 2ª Guerra Mundial: O conflito em representações visuais. Saarbrücken: OmniScriptum GmbH & Co. KG, 2017.

FEST, Joachim. Hitler. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, v.1, 2017.

_____. Hitler. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, v.2, 2017.

_____. No bunker de Hitler. Rio de Janeiro: Objetiva, 2005.

GELLATELY, Robert. Introdução. In: GOLDENSOHN, Leon. As entrevistas de Nuremberg. São Paulo: Companhia das Letras, p.7-31, 2005.

GOLDENSOHN, Leon. As entrevistas de Nuremberg. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

JURADO, Carlos C. O mundo em guerra. In: Coleção 70° aniversário da II Guerra Mundial. São Paulo: Abril Coleções, v.20, p.35-137, 2009.

LOSADA, Juan C. O mundo durante a guerra. In: Coleção 70° aniversário da II Guerra Mundial. São Paulo: Abril Coleções, v.20, p.7-31, 2009.

LÜDEKE, Douglas. Weapons of World War II. Bath: Parragon, 2011.

MILL, Stuart. Sobre a Liberdade. Porto Alegre: L&PM Pocket, v.1217, 2018.

MOORHOUSE, Roger. Quero matar Hitler. São Paulo: Ediouro, 2009.

NAYA, Gonzalo. A máfia e “Lucky” Luciano. In: Coleção 70° aniversário da II Guerra Mundial. São Paulo: Abril Coleções, v.19, p.69, 2009.

REBELLION. Sniper Elite games: Sniper Elite. Disponível em: https://sniperelitegames.com/en/games/sniper-elite. Acesso em: 18 mai. 2021.

ROLAND, Paul. Life after the third Reich. Londres: Arcturus, 2018.

ROSENBAUM, Ron. Para entender Hitler: A busca pelas origens do mal. Rio de Janeiro: Editora Record, 2005.

SHOEMAKER, Richie. Medal of Honor. In: Guinness World Records Games 2009. São Paulo: Ediouro, p.49-50, 2009.

SOUTHWELL, David. A história do crime organizado. São Paulo: Editora Escala, 2014.

Published

2023-06-12

How to Cite

PAULA , C. R. de. (2023). The good, the bad and the führer: lhistorical concepts about the identity of the nazi-fascist enemies presented in the electronical game sniper elite 4: Italy. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 20(1), 36–60. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v20i1.1110