Representation of the Indian independence in Viceroy’s House
DOI:
https://doi.org/10.35355/revistafenix.v20i2.1230Keywords:
Viceroy’s House, representation, cultural manifestations, ethnic conflictAbstract
The article analyses the film narrative Viceroy’s House, identifies and describes symbolic representations of Hindu and Arabic cultures, and the relation between these two peoples, mediated by the British leadership during the Indian independence. An analysis of scenes makes the relationship explicit based on concepts of culture and representation. We found that the narrative is understood as one of the possible representations of the conflicts experienced in post-war India, evinces Indian ethnic and territorial conflicts, and considers that the reception act must distance itself from a homogeneous discourse to legitimize a plurality of viewpoints.
Keywords: Viceroy’s House; Representation; Cultural manifestations; Ethnic conflict.
Downloads
References
BOSI, Alfredo. Colônia, culto e cultura. In: BOSI, Alfredo. Dialética da colonização. São Paulo: Companhia das letras, 1992. p.11-63.
FANON, Frantz. Os Condenados da Terra. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1968. Disponível em: http://www.kilombagem.net.br/wp-content/uploads/2015/07/Os_condenados_da_Terra-Frantz-Fanon.pdf. Acesso em: 02 de mai. 2022.
FELIPE, Delton Aparecido; TERUYA, Teresa Kazuko. A narrativa fílmica como prática cultural em sala de aula. Revista Espaço Plural, LOCAL, Vol. 16, n. 32, p. 100-119, 2015. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/espacoplural/article/view/12838. Acesso em: 26 maio 2021.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, 2016.
HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Revista Educação e Realidade, UFRGS, Porto Alegre, Vol. 22, n. 2, p. 15-46, 1997a. Disponível em: file:///C:/Users/dthew/AppData/Local/Temp/71361-296141-1-PB.pdf. Acesso em: 27 fev. 2021.
HALL, Stuart. The work of representation. In: _____. Representation: cultural representations and signifying practices. London/TheLondon/Thousand Oaks/New Delhi: Sage/The Open University, 1997b. (Trad. Ricardo Uebel).
KIRCHOF, Edgar Roberto. Yuri Lotmann e Semiótica da Cultura. Revista Prâksis, Novo Hamburgo, RS, v.2, p. 63-72, 2010. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/view/703/786. Acesso em: 27 maio 2022.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. 21. Ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. – São Paulo: Cortez, 2000. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/0B2--ueKoaHWmNjExZDBhN2MtZDFhNy00MmVhLWFiMDItMGFlNjhjNWE3OTZl/view. Acesso em: 31 mai. 2020.
O ÚLTIMO VICE-REI. Gurinder Chadha. Índia: Reliance Entertainment, 2017. (106 min.).
SANTOS, José Luiz dos. O que é cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012. p. 7-72.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fênix - Revista de História e Estudos Culturais
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.