How many more dazed and confused

light and shade, pop and experimental music in led zeppelin (1969)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v20i2.1246

Keywords:

Led Zeppelin, counterculture, pop music, recorded music

Abstract

The objective of this essay is to understand the limits of Led Zeppelin’s project elaborated by Jimmy Page and materialized in their first studio album, Led Zeppelin (1969) that will be analized in this article. In order to comprehend this work of art and its relationships with society, we will mobilize Theodor Adorno´s concepts (1986) of hit and primacy of object.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo ARRUDA Sinigaglia , Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

Doutorando em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.

References

ADORNO, Theodor. Introdução à sociologia da música: doze preleções teóricas. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

ADORNO, Theodor. Sobre música popular. In: COHN, Gabriel. Theodor W. Adorno. São Paulo: Editora Ática, 1986. p. 115-146.

BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo: a experiência vivida. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2019.

CARONE, Iray. A face histórica de On popular music. In: CARONE, Iray. Adorno em Nova York: Os estudos de Princeton sobre a música no rádio (1938-1941). São Paulo: Alameda, 2019, pp.105-144.

CHAPPLE, Steve; GAROFALO, Reebee. Rock & Indústria: história e política da indústria musical. Lisboa: Editorial Caminho, 1989.

COVACH, John. Form in rock music: a primer. In: STEIN, D. Engaging Music: Essays in music analysis. New York: Oxford University Press, 2005, pp.65-76.

CREAM. Disraeli Gears. New York: Atlantic Records, 1997 [remasterizado do LP original de 1967]. 1 CD (33min.). Disponível no Spotify.

DIAS, Marcia Regina Tosta. Quando o todo era mais do que a soma das partes: álbuns, singles e os rumos da música gravada. Revista Observatório Itaú Cultural, São Paulo, n. 13, p. 63-74, 2012.

DURGNAT, Raymond. Strippers: a guide to Soho clubs. International Times, London, v. 1, n. 4, 27 nov. 1966. p. 11. Disponível em: https://www.internationaltimes.it/archive/index.php?year=1966&volume=IT-Volume-1&issue=4&item=IT_1966-11-28_B-IT-Volume-1_Iss-4_011. Acesso em: 26 jun. 2022.

FAIRPORT CONVENTION. Liege and lief. New York: Island Records; Universal Music, 2002 [remasterizado do LP original de 1969]. 1 CD (55min.). Disponível no Spotify.

FAST, Susan. In the houses of the holy: Led Zeppelin and the power of rock music. New York; London: Oxford University Press, 2001. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195117561.001.0001

FENERICK, José Adriano. Pink Floyd: Gritos de estranhamento e alienação. In: FENERICK, José Adriano (Org.). Nas trilhas do rock: contracultura e vanguarda. Curitiba: Appris, 2021. p. 97-112.

FENERICK, José Adriano; MARQUIONI, Carlos Eduardo. Revoluções do álbum branco: vanguardismo, Nova Esquerda e música pop. ArtCultura, Uberlândia, v. 17, n. 31, p. 21-37, jul.-dez. 2015. Disponível em: http://www.artcultura.inhis.ufu.br/PDF31/5_As_revolucoes_ do_Album_branco.pdf. Acesso em: 06 ago. 2018.

FENERICK, José Adriano; MARQUIONI, Carlos Eduardo. Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club Band: uma colagem de sons e imagens. Fênix: Revista de História e Estudos Culturais, Uberlândia, v. 5, ano V, n. 1, p. 1-21, jan.-mar. 2008. Disponível em: http://www.revistafenix. pro.br/PDF14/Artigo2JoseAdrianoFenerick.pdf. Acesso em: 02 fev. 2016.

FRIEDAN, Betty. A mística feminina. Rio de Janeiro: Rosas dos tempos, 2020.

FRIEDLANDER, Paul. Rock and roll: uma história social. 7. ed. Rio de Janeiro: Record, 2012.

FRITH, Simon; MCROBBIE, Angela. Rock and sexuality. In: FRITH, Simon; GOODWIN, Andrew (Eds.). On record: rock, pop and the written world. New York: Routledge, 1990. p. 371-389.

FRITH, Simon. Performing rites: on the value of popular music. Massachusetts: Harvard University Press, 1998.

FYFE, Andy. When the levee breaks: the making of Led Zeppelin IV. Chicago: A Capella Books, 2003.

GILMORE, Mikal. Ponto final: crônicas sobre os anos 1960 e suas desilusões. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

HICKS, Michael. Sixties rock: garage, psychedelic and other satisfactions. Chicago: University of Illinois Press, 1999.

HOBSBAWM, Eric. Era dos Extremos: o breve século XX – 1914-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

LED ZEPPELIN. Led Zeppelin. New York: Atlantic Records. 1969. 1 LP (44min.).

MACAN, Edward. Bring the balance back. In: CALEF, Scott (Org.). Led Zeppelin and Philosophy: all will be revealed. Illinois: Open Court Publishing Company, 2009.

MACAN, Edward. Rocking the classics: English progressive rock and the counterculture. New York; Oxford: Oxford University Press, 1997. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195098884.003.0003

MERHEB, Rodrigo. O som da revolução: uma história cultural do rock, 1965-1969. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.

MILANI, Vanessa Pironato. She’s leaving home: o processo de feminilização na canção dos Beatles, o movimento feminista e a contracultura. In: SOUSA, Rainer Gonçalves (Org.). Nas trilhas do rock: experimentalismo e mercado musical. Goiânia: Kelps, 2018. p. 55-81.

MILES, Barry. Hippie. New York: Sterling Publishing, 2003.

MILES, Barry. Miles. International Times, London, v. 1, n. 7, 30 jan. 1967. p. 2. Disponível em: http://www.internationaltimes.it/archive/index.php?year=1967&volume=IT-Volume-1&issue=7&item=IT1967-01-30_B-IT-Volume-1_Iss-7_002. Acesso em: 10 nov. 2018.

MILES, Barry. London Calling: a countercultural History of London since 1945. London: Atlantic Books, 2010.

MILWARD, John. Crossroads: how the blues shaped rock’n’roll (and rock saved the blues). New Hampshire: University Press of New England, 2013.

MOLINA, Sérgio. Música de montagem: A composição de música popular no pós-1967. São Paulo: É Realizações, 2017.

MOORE, Allan. Categorical Conventions in Music Discourse: Style and Genre. Music & Letters, Oxford, vol. 82, n. 3, 2011, pp. 432-442. DOI: https://doi.org/10.1093/ml/82.3.432

PINK FLOYD. A saucerful of secrets. London: Pink Floyd Music Ltd.; Sony Music Entertainment, 2016. [remasterizado do LP original de 1968]. 1 CD (39min.). Disponível no Spotify.

POPOFF, Martin. Led Zeppelin: All the albums, all the songs. Minneapolis: Voyageur Press, 2018.

REES, Emma; WILSON, Richard. Sometimes a guitar is just a guitar. In: CALEF, Scott (Org.). Led Zeppelin and Philosophy: all will be revealed. Illinois: Open Court Publishing Company, 2009.

ROSS, Alex. Escuta só. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

ROSZAK, Theodore. A contracultura: Reflexões sobre a sociedade tecnocrática e a oposição juvenil. Petrópolis: Editora Vozes, 1972.

SCHWARTZ, Roberta Freund. How Britain got the blues: the transmission and reception of American blues style in the United Kingdom. Oakley: Ashgate Publishing Limited, 2007.

SIMONELLI, David. Working Class Heroes: Rock Music and British society in the 1960s and 1970s. Plymouth: Lexington Books: 2013.

THE BEATLES. Sgt Pepper Lonely Hearts Club Band. London: Apple Corps., 2017 [remasterizado do LP original de 1967]. 4 CDs (203min.). Disponível no Spotify.

THE JEFF BECK GROUP. Truth. Londres: Warner Music Group, 2016. [remasterizado do LP original de 1968]. 1 CD (70 min.). Disponível em Spotify.

THE ROLLING STONES. Out of our heads. New York: ABKCO Music & Records, 2002 [remasterizado do LP original de 1965]. 1 CD (33min.). Disponível no Spotify.

THE YARDBIRDS. Little games. London: Parlophone Records, 2003 [remasterizado do LP original de 1967]. 1 CD (76min.). Disponível no Spotify.

TOLINSKI, Brad. Luz e Sombra: conversas com Jimmy Page. São Paulo: Globo, 2012.

WALL, Mick. Led Zeppelin: quando os gigantes caminhavam sobre a Terra. São Paulo: Lafonte, 2009.

WARNER CHAPPEL MUSIC. Led Zeppelin: off the record. London: Rittor Music, 1990.

WATERS, Muddy. The Chess box. Santa Monica: UMG, 1989 [remasterizado do LP original de 1989]. 3 CDs (210 min.). Disponível em Spotify.

WILLIAMS, Raymond. The long revolution. Middlesex: Penguin Books, 1965.

WOLF, Howlin’. Moanin’ in the moonlight. Chicago: UMG, 1958 [remasterizado do LP original de 1968]. 1 CD (34 min.) Disponível em Spotify.

Published

2023-12-19

How to Cite

ARRUDA Sinigaglia , R. (2023). How many more dazed and confused: light and shade, pop and experimental music in led zeppelin (1969). Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 20(2), 645–679. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v20i2.1246