Educational systems, inequalities and public policies in Brazi

a study about the military period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v20i2.1376

Keywords:

educational system, military regime, public policy, technical education, human rights

Abstract

In this article we intend to reflect on the brazilian educational system during the military regime (1964-1985). It is a period in which public educational policies suffered numerous government interferences specifically aiming at ideological control in schools and the implementation of a technical education lined on the formation of cheap labor to meet the liberal interests that were being implemented in the country. This unequal and excluding model generated a violation of basic human rights.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Martins Bueno, Universidade Presbiteriana Mackenzie - UPM

Doctor and Master in Political Philosophy by the Graduate Program in Philosophy at the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC/SP). Graduated in Philosophy and Pedagogy. Full Professor of the Permanent Staff of the Graduate Program in Education, Art and Cultural History (PPGEAHC) and Member of the Nucleus for Advanced Studies (NEA) both at Mackenzie Presbiterian University.   .

 

Wesley Espinosa Santana, Universidade Presbiteriana Mackenzie - UPM

Doutor em Educação, Arte e História da Cultura pelo programa de Pós-graduação Stricto Sensu da Universidade Presbiteriana Mackenzie, Mestre em História Social pela Universidade de São Paulo, Pós-graduado em Gestão Escolar e História pela PUC-SP, Psicanalista formado pelo IBPC, licenciado em História e bacharel em Sociologia e Política pela Escola de Sociologia e Política de São Paulo. Professor há 25 anos da Educação Básica e Ensino Superior e, atualmente, professor do Centro de Educação, Filosofia e Teologia da Universidade Presbiteriana Mackenzie.

References

AGAMBEN, Giorgio. Estado de Exceção – Homo sacer, II, I. Trad. Iraci D. Poleti. 2ªed. São Paulo. Boitempo, 2004.
_______________. Homo sacer – o poder soberano e a vida nua I. Trad. Henrique Burigo. 2ª ed. Belo Horizonte. Editora UFMG, 2010.
_______________. O mistério do mal. Tradução de Silvana de Gaspari e Patrícia Peterle. 1ª ed. São Paulo, editora Boitempo, 2016.
AQUINO, Maria Aparecida de. Censura, Imprensa e Estado Autoritário (1968-1978): o exército cotidiano da dominação e da resistência: O Estado de São Paulo e Movimento. Bauru, Edusc, 1999.
ARENDT, Hannah. A condição humana. – 7ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1965.
_______________. Origens do totalitarismo. – São Paulo: Companhia das Letras, 1978.
CALDEIRA, Jorge. História da riqueza no Brasil. RJ, Estação Brasil, 2017.
CARVALHO, José S. A liberdade educa ou a educação liberta? Uma crítica das pedagogias da autonomia à luz do pensamento de Hannah Arendt. In: Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n.3, p. 839-851, set./dez. 2010
CARVALHO, José Murilo de. O pecado original da república: debates, personagens e eventos para compreender o Brasil. 1 ed. RJ, editora Bazar do tempo, 2017.
ESPOSITO, Roberto. Bios: Biopolítica e Filosofia. Tradução M. Freitas da Costa. Lisboa, Portugal, edições 70, Biblioteca de Filosofia Contemporânea, 2010.
FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade: a vontade do ser. Vol. 1. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. 9ª ed. (Coleção Biblioteca de Filosofia). Rio de Janeiro/São Paulo. Ed. Paz e Terra, 2019.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
IANNI, Octavio. O colapso do populismo no Brasil. 4ª ed. RJ. Civilização Brasileira, 1987.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política: livro I: o processo de produção do capital. Tradução de Rubens Enderle, 2ª ed. São Paulo, Boitempo editorial, 2017.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. (Coleção para um novo senso comum, v. 4). 3ª ed. São Paulo, editora Cortez, 2010.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Campinas. 42. Ed. Ed. Autores Associados, (coleção polêmicas de nosso tempo; 5), 2012.

________________. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4ª ed. Campinas, SP. Autores Associados, 2013 – (coleção Memória da Educação).

________________. Política e educação no Brasil: o papel do Congresso Nacional na legislação do ensino. (Coleção educação contemporânea). 7ª ed. Campinas, SP, Autores Associados, 2015.
TOLEDO PINTO, Aloylson Gregório de. Valnir Chagas (Coleção Educadores MEC). Fundação Joaquim Nabuco, Recife, PE, ed. Massangana, 2010.

VIEIRA, Sofia Lerche. Desejos da reforma – Legislação educacional no Brasil Império e República. Brasília, Líber livro editora, 2008.
Documentos oficiais
Constituição de 1967 acessado pelo site www.planalto.gov.br.
Percentagens da Composição Racial da População Total (Estatística MEC, IBGE, RJ, 1964/1965) pelo site www.ibge.gov.br.
Relatório EAPES –Acôrdo MEC-USAID, 1968 pelo site www.fgv.br.

Published

2023-12-19

How to Cite

Martins Bueno, M., & Espinosa Santana, W. (2023). Educational systems, inequalities and public policies in Brazi: a study about the military period. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 20(2), 38–60. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v20i2.1376