Loneliness as a pedagogical time and space

contributions to culture in human rights and education

Authors

  • Nelson Maria SILVA Brechó Faculdade João Paulo II
  • Maria Constança PISSARRA Peres Pontifícia Universidade Católica – PUC /SP https://orcid.org/0000-0002-3620-3040

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v20i2.1390

Keywords:

loneliness, daydream, nature, judgment

Abstract

The article presented here has two objectives: at first, to analyze the texts De l'oisivité (I,8), De l'institution des enfants (I, 26) and De la solitude (I,39) by Montaigne, to reflect on loneliness as a way for the subject to suspend judgment in the face of experience. Secondly, it examines some passages from the works Émile ou de l'éducation, Les rêveries du promeneur solitaire and Les confessions de Rousseau, in order to also emphasize the importance of loneliness for the subject and his learning in face of nature from daydreaming. In this way, the importance of solitude as a pedagogical exercise is evident, as well as the perception that conscience, in addition to involving reason, is feeling.

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Author Biographies

Nelson Maria SILVA Brechó , Faculdade João Paulo II

Doutor em Filosofia (PUC-SP). Doutor em Teologia (PUC-SP). Membro do Grupo de Pesquisa Ética e Filosofia Política da PUC-SP e Literatura Joanina também pela PUC-SP. Realiza estágio pós doutoral no Departamento de Filosofia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, sob a supervisão da professora Dra. Maria Constança Peres Pissarra. Professor do Departamento de Teologia (Faculdade João Paulo II - Marília / SP).

 

m.br

Maria Constança PISSARRA Peres , Pontifícia Universidade Católica – PUC /SP

Professora Dra. do Departamento de Filosofia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

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Published

2023-12-19

How to Cite

SILVA Brechó , N. M., & PISSARRA Peres , M. C. (2023). Loneliness as a pedagogical time and space: contributions to culture in human rights and education. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 20(2), 285–305. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v20i2.1390