Dialogues of the pedagogical dimension of black cinema with education and human rights in the anti-racist struggle.

Authors

  • Kabengele MUNANGA Universidade de São Paulo - USP
  • Rogério ALMEIDA de Universidade de São Paulo - USP https://orcid.org/0000-0002-6720-1099
  • Celso Luiz PRUDENTE Universidade Federal do Mato Grosso - UFMT

DOI:

https://doi.org/10.35355/revistafenix.v20i2.1402

Keywords:

black cinema, cinema and education, anti-racism, human rights

Abstract

This article aims to reflect on the anti-racist struggle and the contributions of education in combating prejudice through black cinema and its pedagogical dimension. To do so, it adopts a hermeneutic methodology, with exploratory, bibliographical, and cinematographic research, based on references that mobilize studies of cinema and education, in dialogue with black movements and an anti-racist pedagogy. The results point to need for the affirmation of multicultural diversity as a human right.

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Author Biographies

Kabengele MUNANGA, Universidade de São Paulo - USP

Professor Titular da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (FFLCH/USP) Livre-docente pela mesma Instituição.

Rogério ALMEIDA de, Universidade de São Paulo - USP

Professor Titular da Faculdade de Educação (FE/USP) Livre-docente pela mesma Instituição. Pesquisador da Mostra Internacional do Cinema Negro – MICINE.

Celso Luiz PRUDENTE, Universidade Federal do Mato Grosso - UFMT

Professor Associado da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) Livre-docente pela FE/USP. Curador da Mostra Internacional do Cinema Negro – MICINE.

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Published

2023-12-19

How to Cite

MUNANGA, K., ALMEIDA de, R., & PRUDENTE, C. L. (2023). Dialogues of the pedagogical dimension of black cinema with education and human rights in the anti-racist struggle. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 20(2), 180–209. https://doi.org/10.35355/revistafenix.v20i2.1402