Iconographic and iconology readings

the Christs of Carmen of Ouro Preto

Authors

  • Lia Sipaúba BRUSADIN Proença Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG
  • Maria Regina QUITES Emery Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG

Keywords:

Iconography, iconology, sculpture, third order of Carmen of Ouro Preto

Abstract

In the 18th century, in Brazil colony, the churches of Third Orders followed an iconographic program established by the First Orders in the Kingdom. This baroque art in the interior of the temples was educational and devotional. The present study aims to analyze the iconography and the iconology elements of the sculptures of the Christs of Passion in the altarpieces of the Church of the Third Order of Ours Lady of Carmen of Ouro Preto (MG). Was employed iconographic-iconology method from the reading of the interface between altarpiece and image of devotion. Therefore, through the interpretation of iconographic message was possible to understand the man's religious imaginary of that period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lia Sipaúba BRUSADIN Proença, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG

Mestre e Doutoranda em Artes pela Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG. 

Maria Regina QUITES Emery, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG

Professora Doutora do Departamento de Artes Plásticas e do Programa de Pós-graduação em Artes da Escola de Belas Artes – Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG.

References

BAZIN, Germain. O Barroco – Um Estado de Consciência. In: ÁVILA, Affonso. Barroco: teoria e análise. São Paulo: Perspectiva; Belo Horizonte Companhia Brasileira de Metalurgia e Mineração, 1997.

BAZIN, Germain. O Aleijadinho e a escultura barroca no Brasil. Rio de Janeiro: Editora Record, 1963.

BRUSADIN, Lia Sipaúba Proença. Os Cristos da Paixão da Ordem Terceira do Carmo de Ouro Preto (MG). 260 f. Dissertação (Mestrado em Artes) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014, p. 68 - 127.

CAMPOS, Adalgisa Arantes. Introdução: Artes, Religiosidade, Iconografia. In: RESENDE, Maria Efigênia Lage de; VILLALTA, Luiz Carlos. História das Minas Gerais – As Minas Setecentistas. Belo Horizonte: Autêntica; Companhia do Tempo, 2007 (Vol. 2).

CAMPOS, Adalgisa Arantes. Introdução ao Barroco Mineiro: cultura barroca e manifestações de rococó em Minas Gerais. Belo Horizonte: Crisálida, 2006.

CAMPOS, Adalgisa Arantes. A Ordem Carmelita. Per Musi, Belo Horizonte, n. 24, 2011.

CAMPOS, Adalgisa Arantes. Quaresma e Tríduo Sacro nas Minas Setecentistas: Cultura Material e Liturgia. In: Revista Barroco, Belo Horizonte, 1993/6 (N. 17), p. 209 - 219.

CAMPOS, Adalgisa Arantes. Escatologia, iconografia e práticas funerárias no barroco da Gerais. In: RESENDE, Maria Efigênia Lage de; VILLALTA, Luiz Carlos. História das Minas Gerais – As Minas Setecentistas. Belo Horizonte: Autêntica; Companhia do Tempo, 2007.

CHARTIER, Roger. A história cultural entre práticas e representações. Lisboa / Rio de Janeiro: Difel / Bertrand, 1990.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de Símbolos. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.

FRANCASTEL, Pierre. A Realidade Figurativa: elementos estruturais de sociologia da arte. Tradução de Mary Amazonas Leite de Barros. São Paulo: Perspectiva, 1973.

GINZBURG, Carlo. Mitos, Emblemas e Sinais: Morfologia e História. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

GOMBRICH, Ernst Hans. Imágenes simbólicas. Madrid: Alianza Forma, 1983.

GONZÁLEZ, Juan José Martín. Escultura Barroca Castellana. Madrid: Artes Gráficas Reyes, 1959.

HUIZINGA, H. O Declínio da Idade Média. Rio de Janeiro: Editora Ulissea, s/d.

LOPES, Francisco. A História da Construção da Igreja do Carmo de Ouro Preto. Rio de Janeiro: Publicação do SPHAN, 1942.

MÂLE, Émile. El Arte Religioso de la Contrarreforma: estudio sobre la iconografia del final del siglo XCVI y de los siglos XVII y XVIII. Madrid: Ed. Encuentro, 2001.

MÂLE, Émile. El arte religioso del siglo XII al siglo XVIII. Fundo de Cultura Econômica: México – Buenos Aires, 1952.

MARTINS, William de Souza. Membros do Corpo Místico: Ordens Terceiras no Rio de Janeiro (C. 1700 - 1822). São Paulo: Edusp, 2009.

NEVES, Maria Agripina; COTTA, Augusta de Castro. Do Monte Carmelo a Vila Rica: aspectos históricos da Ordem Terceira e da Igreja do Carmo de Ouro Preto. Ouro Preto: Edição da autora, 2011.

OLIVEIRA, Myriam Andrade Ribeiro de; CAMPOS, Adalgisa Arantes. Barroco e Rococó nas Igrejas de Ouro Preto e Mariana. Brasília, DF: Iphan/Programa Monumenta (Roteiros do Patrimônio; 10), 2010.

OLIVEIRA, Myriam Andrade Ribeiro de. O Rococó Religioso no Brasil e seus antecedentes europeus. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.

PANOFSKY, Erwin. Significado nas Artes Visuais. São Paulo: Perspectiva, 1979.

RÉAU, Louis. Iconografia da Arte Cristã. In: LICHTENSTEIN, Jacqueline. A pintura: textos essenciais. Editora 34, São Paulo, 2005 (Vol. 8: Descrição e interpretação).

RÉAU, Louis; COHEN, Gustave. El arte de la edad media: artes plásticas, arte literário y la civilización Francesa. México, 1956 (Tomo LX; La evolucion de la humanidad. Sintesis colectiva).

SEBASTIÁN, Santiago. Contrarreforma y barroco: lecturas iconográficas e iconológicas. Madrid: Alianza Editorial, 1989.

SEBASTIÁN, Santiago. El Barroco Iberoamericano: mensaje iconográfico. Madrid: Ediciones Encuentro, 1990.

VAUCHEZ, André. A Espiritualidade na Idade Média Ocidental. Lisboa: Editorial Estampa, 1995.

Published

2016-06-30 — Updated on 2024-04-01

How to Cite

BRUSADIN Proença, L. S., & QUITES Emery, M. R. (2024). Iconographic and iconology readings: the Christs of Carmen of Ouro Preto. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 13(1). Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/1492