HISTÓRIA DA ARTE COMO HISTÓRIA DAS IMAGENS
A ICONOLOGIA DE ERWIN PANOFSKY
Keywords:
Erwin Panofsky, Art History, IconologyAbstract
The aim of this paper is to reflect on the Erwin Panofsky’s historiographical method and his concept of iconology. The iconological method performs the interpretation of art objects – architecture, painting or sculpture – from the decomposition of images and reconstruction of its paths in space and time getting to what the author calls "re-creative synthesis."
Downloads
References
ARGAN, Giulio Carlo. A História da Arte. In: História da Arte como História da Cidade. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
CASSIRER, Ernst. Ensaio sobre o Homem. Lisboa: Guimarães Editores, 1995.
FRANGENBERG, Thomas. Posfácio. In: PANOFSKY, Erwin. Arquitetura Gótica e Escolástica. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
PANOFSKY, Erwin. Iconografia e Iconologia: uma Introdução ao Estudo do Renascimento. In: Significado nas Artes Visuais. São Paulo: Perspectiva, 1991.
PANOFSKY, E. Zum problem der beschreibung und inhaltsdeutung von werken der bildenden kunst; Logos, XXI, 1932.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.