HISTÓRIA DA ARTE COMO HISTÓRIA DAS IMAGENS

A ICONOLOGIA DE ERWIN PANOFSKY

Authors

Keywords:

Erwin Panofsky, Art History, Iconology

Abstract

The aim of this paper is to reflect on the Erwin Panofsky’s historiographical method and his concept of iconology. The iconological method performs the interpretation of art objects – architecture, painting or sculpture – from the decomposition of images and reconstruction of its paths in space and time getting to what the author calls "re-creative synthesis."

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raquel Quinet Pifano, Universidade Federal de Juiz de Fora – UFJF

Professora Adjunto do Departamento de Artes e Design do Instituto de Artes da UFJF. Doutora em História e Crítica da Arte pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ.

References

ARGAN, Giulio Carlo. A História da Arte. In: História da Arte como História da Cidade. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

CASSIRER, Ernst. Ensaio sobre o Homem. Lisboa: Guimarães Editores, 1995.

FRANGENBERG, Thomas. Posfácio. In: PANOFSKY, Erwin. Arquitetura Gótica e Escolástica. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

PANOFSKY, Erwin. Iconografia e Iconologia: uma Introdução ao Estudo do Renascimento. In: Significado nas Artes Visuais. São Paulo: Perspectiva, 1991.

PANOFSKY, E. Zum problem der beschreibung und inhaltsdeutung von werken der bildenden kunst; Logos, XXI, 1932.

Published

2010-12-10

How to Cite

Quinet Pifano, R. . (2010). HISTÓRIA DA ARTE COMO HISTÓRIA DAS IMAGENS: A ICONOLOGIA DE ERWIN PANOFSKY. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 7(3), 1–21. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/285