A MEDIAÇÃO TEATRAL COMO EXPERIÊNCIA ESTÉTICO-EDUCATIVA
Keywords:
Theatrical mediation, Methodology, SpectatorAbstract
This research is being developed in the doctorate of the post graduation program in Scenic Arts of the Federal University of Bahia and is linked to the area of aesthetic reception observing and focusing more on the studies about theatrical mediation and its possibilities of forming autonomous audiences and of being a methodology of theater-education in schools, verifying this based on the experiments developed by the project and the spectacle Cuida Bem de Mim (Take Good Care of Me ). This spectacle, along 12 years, became the project Cuida Bem de Mim and performs various artistic-pedagogical activities in public schools (workshops, seminars, courses, presentation of the play, debates, surveys of impact, etc) picturing the confrontation of violence through the theatrical methodology. The research offers a study about the methodologies of theatrical mediation used by the project, analyzing mainly the performance of its activities from 2002 to 2007 with 14 public schools of Salvador, Recife and Rio de Janeiro through the different research materials supplied by the non-governmental organization Lyceum of Arts and Crafts of Bahia where Cuida Bem de Mim was developed until 2008.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. Ed. São Paulo: Perspectiva, 2001.
BENJAMIN, Walter. A Obra de Arte na Era de sua Reprodutibilidade Técnica. in: Magia e Técnica, Arte e Política. Ensaios Sobre Literatura e História da Cultura. Obras Escolhidas. Vol. 1. São Paulo, Brasiliense, 1994.
BOURDIEU, Pierre; DARBEL, Alain. O amor pela Arte: os museus de arte na Europa e seu público. Porto Alegre: Zouk, 2005.
DESGRANGES, Flávio. Pedagogia do espectador. In: MARTINS, Miriam C. et. al. (ORGs.). Mediando contatos com arte e cultura. São Paulo: UNESP, 2007.
DESGRANGES, Flávio. Pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Hucitec e Mandacaru, 2006.
DUARTE JR., João Francisco. O Que é Beleza. 3ª ed. São Paulo: Brasiliense, 2003.
FARIAS, Sérgio. Identificação cultural na prática educativa com teatro. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE ARTE E EDUCAÇÃO, 20, 2002, Montenegro. Anais... Montenegro: Fundarte, 2002.
GUÉNOUN, Denis. O teatro é necessário? Tradução de Fátima Saadi. São Paulo: Perspectiva, 2004.
JAUSS, Hans Robert. A História da literatura como Provocação à Teoria Literária. 2.ed. São Paulo: Ed. Ática, 1994.
MARTINS, Miriam Celeste. Expedições Instigantes. In: MARTINS, Celeste Martins; PICOSQUE, Gisa. Mediação cultural para professores andarilhos na cultura. Rio de Janeiro: Instituto Sangari, 2008.
MENDES, Cleise F. A gargalhada de Ulisses. São Paulo: Perspectiva, 2008.
OSTROWER, Fayga. A construção do olhar. In: NOVAES, Adauto (Org.). O olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
ROUBINE, Jean-Jacques. Introdução às grandes teorias do teatro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2003.
RYNGAERT, Jean-Pierre. Introdução à análise do teatro. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Martins Fontes: 1999.
SOARES, Luiz Cláudio Cajaiba. A encenação dos dramas de língua alemã na Bahia. 2005. 210 f. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2005.
VERGARA, Luiz G. Curadoria educativa. In: MARTINS, Miriam C. et. al. (ORGs.). Mediando contatos com arte e cultura. São Paulo: UNESP, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.