PERFORMANCES VISUAIS E ENSINO

DILEMAS DE ORIENTAÇÃO NO EMARANHADO DO TEMPO

Authors

Keywords:

Visual performance, Teaching, Cinema

Abstract

This paper approaches orientation dilemmas facing the teaching of history. In an attempt to show how cinema may foster the debate regarding temporalities and narratives, this discussion focuses on the presentifying and liminal aspect of historical experience. Inspired by the narrative inversion of the motion picture Irreversible (2002), it defends the notion of history as a performing experience, a strategy in which the senses are conceived through materialities and narrative forms; these elements may help the teaching of history to become more intense and active.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Heloisa Selma Fernandes Capel, Faculdade de História da Universidade Federal de Goiás

Doutora em Educação pela UNESP – Universidade Estadual Júlio de Mesquita (2003). Docente do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Goiás.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. Tradução Alfredo Bosi. 2. ed., São Paulo: Martins Fontes, 1998.

DAWSEY, C. John. Victor Turner e a Antropologia da Experiência. Cadernos de Campo, n. 13: p. 163-176, 2005.

DROYSEN, Johann Gustav. Histórica. Lecciones sobre la Enciclopedia y Metodologia de la Historia Tradução de Ernesto Garzón Valdés e Rafael Gutiérrez Girardot. Barcelona: Alfa, 1993.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método. Traços Fundamentais de uma Hermenêutica Filosófica. Tradução de Flávio Paulo Meurer. 7 ed. Petrópolis/ Bragança Paulista: Vozes/ Universitária São Francisco, 2005.

GONÇALVES NETO, João da Cruz. Direito e Tempo em Irreversível. Crítica. Projeto de Extensão Direito e Cinema, 2011.

KOSSELECK, Reinhart. Futuro Passado. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006.

REIS, José Carlos. História e Teoria. 3 ed. Rio de Janeiro: FGV, 2006.

RICOEUR, Paul. Tempo e Narrativa. Tomo III. Campinas: Papirus, 1997.

RÜSEN, JÖRN. Didática da História: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. Tradução de Marcos Roberto Kusnick. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v.1, n. 2, p. 7 – 16, jul.-dez. de 2006.

RÜSEN, JÖRN. Razão Histórica – Teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Tradução de Estevão de Rezende Martins. Brasília: UNB, 2001.

OUTRAS FONTES

IRREVERSÍVEL. França, 120 films, 97 min, Cor. Idioma: francês, espanhol, italiano, inglês. Direção: Gaspar Noé. Produção: Christophe Rossignon. Roteiro: Gaspar Noé. Fotografia: Benoit Deble, Gaspar Noé. Música: Thomas Bangalter. Elenco: Monica Bellucci, Vicent Cassel, Albert Dupontel, Jo Prestia, Phillippe Nahon, Stéphane Drouot, Jean-Louis Costes

Published

2011-12-13

How to Cite

Fernandes Capel, H. S. . (2011). PERFORMANCES VISUAIS E ENSINO: DILEMAS DE ORIENTAÇÃO NO EMARANHADO DO TEMPO. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 8(3), 1–14. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/325