A CARTILHA CAMINHO SUAVE

HISTÓRIA, MEMÓRIA E ICONOGRAFIA

Authors

  • Gustavo Cunha de Araújo Universidade Federal de Uberlândia – UFU
  • Sônia Maria dos Santos Universidade Federal de Uberlândia – UFU

Keywords:

Didactics Books, Alphabetization, Image, Narrative

Abstract

The research present seek to analyze importance and the part of images in didactic printed devoted the alphabetization, whose purpose particular centralize to comprise the images in didactic book Caminho Suave, produced in decade 1930. The image to detach in didactics means is the appearance importance to reveal which these have in education, in the meaning methodological how theorist. Nowadays didactics materials to consist of importance means to alphabetization. The images are importance elements to development student. The association between image and alphabetization is so ancient when the writing and reading to children. The researches development by NEIAPE and NEPHE, both of UFU, are on big importance because in the help to understand the images importance showed in didactics books, your historic context and the influence on author these books, which to utilize images still in means didactics. Believe in which crossing on a wellspring of information (didactics books), means on alphabetization utilized and fountain oral, it’s possible meaningful to this research. The narrative also to help our in reflections and analyzes on the application these didactics books on the Uberlândia, city of state Minas Gerais, from Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Cunha de Araújo, Universidade Federal de Uberlândia – UFU

Acadêmico do curso de Artes Visuais da Universidade Federal de Uberlândia e bolsista PIIBIC/UFU de Iniciação Científica/NEIAPE/NEPHE/UFU.

Sônia Maria dos Santos, Universidade Federal de Uberlândia – UFU

Professora Doutora Adjunto III da FACED/NEIAPE/NEPHE/UFU 

References

ALMEIDA, Marina. Políticas Públicas Para Leitura Foram Mais Eficazes Nos Períodos Autoritários da História do Brasil. Canal Acontece, São Paulo, USP, 2006.2006, Disponível em: www.noticias.usp.br/canalacontece/artigo.php.

ARNHEIM, Rudolf. Arte e Percepção Visual: Psicologia da Visão Criadora. São Paulo: Pioneira Edusp, 1980.

BARROS, Armando Martins de. Os Álbuns Fotográficos Com Motivos Escolares. In: GATTI JÚNIOR, Décio; INÁCIO FILHO, Geraldo. (Orgs.). História da Educação em Perspectiva: Ensino, Pesquisa, Produção e Novas Investigações. Uberlândia: Edufu, 2005.

BELMIRO, Celia. Abicalil. As Imagens e suas Formas de Visualidades nos Livros Didáticos de Português. Educação e Sociedade, ano XXI, n. 72, ago. 2000.

BURKE, Peter. Testemunha Ocular; História e Imagem. Tradução de Vera Maria Xavier dos Santos. Bauru: Edusc, 2004.

CAPUCHINHO, Cristiane. O Problema da Alfabetização Não Está no Método, Está na Falta de Estrutura das Escolas. Canal Acontece, São Paulo, USP, 2006. Disponível em: www.noticias.usp.br/canalacontece/artigo.php.

FRADE, Isabel Cristina A. S.; MACIEL, Francisca Izabel P. (Orgs.). História da Alfabetização: Produção, Difusão e Circulação de Livros (MG/RS/MT – Séc. XIX e XX). Belo Horizonte: UFMG/FAE, 2006.

GATTI JÚNIOR, Décio; INÁCIO FILHO, Geraldo. (Orgs.). História da Educação em Perspectiva: Ensino, Pesquisa, Produção e Novas Investigações. Uberlândia: Edufu, 2005.

MORTATTI, Maria do R. L. Cartilha de Alfabetização e Cultura Escolar: Um Pacto Secular. Caderno Cedes, Unicamp, ano XX, n. 52, nov. 2000.

OLIVEIRA, Cátia Regina G. A. de.; SOUZA, Rosa Fátima de. As Faces do Livro de Leitura. Caderno Cedes, Unicamp, ano XX, n. 52, nov. 2000.

SANTOS, Sônia Maria Dos. Histórias de Alfabetizadoras Brasileiras: entre Saberes e Práticas. 2001. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

Published

2008-06-30

How to Cite

Cunha de Araújo, G., & dos Santos, S. M. . (2008). A CARTILHA CAMINHO SUAVE: HISTÓRIA, MEMÓRIA E ICONOGRAFIA. Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 5(2), 1–14. Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/39