READ AND WRITE IN HISTORY CLASSES

FROM THE WORDS PRISON TO THE OUTSIDE MAZE

Authors

  • Nilton Mullet Pereira Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS https://orcid.org/0000-0002-2280-1920
  • Bruno Chepp Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS

Keywords:

Ensino de História, fabulação, escrita, leitura

Abstract

The aim of this article is to focus on two sets of issues related to the reading and writing practices in History classes. On the one hand, it presents data drawn from an inquiry concerning the different reading and writing practices commonly used in that context. On the other hand, it approaches practices that have not been systematized yet by analyzing the creative potential that exists outside the classroom, which can lead to new ways of reading and writing and encourage students to produce historical narratives with imagination. To do that, this article presents Michel Foucault’s thought of the outside as the theoretical basis for addressing our relationship with language through reading and writing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AVILA, Arthur Lima de. Povoando o presente de fantasmas: Feridas históricas, passados presente e as políticas do tempo de uma disciplina. Teoria da História & Historiografia, ano 7, n. 2, agosto-dezembro 2016.

BERGSON, Henri. Seleção de textos. São Paulo: Nova Cultural. Coleção Os Pensadores, 1989.

BERGSON, H. A Evolução Criadora. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 2005.

CARRANO, Paulo Cesar Rodrigues; MARTINS, Carlos Henrique dos Santos. A Escola Diante das Culturas Juvenis: reconhecer para dialogar. Educação, Santa Maria (UFSM), v. 36, p. 45, jan. 2011.

Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/2910/1664>. Acesso em: 20 jan. 2017.

DELEUZE, Gilles. Foucault. São Paulo. Brasiliense, 2005.

DELEUZE, Gilles. Bergsonismo. São Paulo: Ed. 34, 1999.

FOUCAULT, Michel. O pensamento do exterior. In: Ditos e Escritos III. Estética: Literatura e Pintura, Música e Cinema. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

PEREIRA, Nilton Mullet & TORELLY, Gabriel 2014. O retorno da aula expositiva no ensino de História: notas para uma prática fabulatória. Revista Espaço Pedagógico. V. 21, No 2, Passo Fundo. Jul/Dez 2014.

PEREIRA, Nilton Mullet. Ensino de História e resistência: notas sobre uma história menor. In: Elison Antonio Paim. (Org.). Patrimônio Cultural e Escola. 01ed.Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2017, v. , p. 227-246.

PELBART, Peter Pál. Da clausura do Fora ao Fora da clausura: Loucura e Desrazão. São Paulo. Brasiliense. 1989.

PEREIRA, Nilton M.. Amor e interioridade no Ocidente Medieval: as Cansos de Guilherme IX. Ler História , v. 57, p. 33-58, 2009.

WHITE, Hayden. The Pratical Past. Evanston (EUA): Northwestern University Press, 2014.

Published

2018-06-30

How to Cite

Pereira, N. M. ., & Chepp, B. (2018). READ AND WRITE IN HISTORY CLASSES: FROM THE WORDS PRISON TO THE OUTSIDE MAZE . Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, 15(1). Retrieved from https://revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/444