FOR A CARTOGRAPHY OF THE NON-PARTY SCHOOL PROGRAM
Keywords:
Escola Sem Partido, Cartografia, Dogmatismo, Defesa da escolaAbstract
This article investigates the program called Non Party School (Escola Sem Partido) in the perspective of cartography. Considers that the program is based on a dogmatic image of thought and shows that, together with its crude reading about the reality of education, under the pretext of defending pupils, children, adolescents and even university students, called the "captive audience", the program represents a advancement of conservatism, simplification, clichés in education, leading to impotence of the teacher, through encouragement to delations and judicialization of teaching space. It maintains, in defense of the school, that there are signs of curricular powers and creative thinking in school. Finally, it points out the need for defense of the school as a construction of the public space, of living conflict, of affirming plurality, of respectful coexistence in divergence, given the little commitment to accepting the differences demonstrated by the program quoted.
Downloads
References
AQUINO, Renata. A ideologia do Escola Sem Partido. Disponível em: https://liberdadeparaensinar.wordpress.com/tag/instituto-millenium/
ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. 2. ed. São Paulo: perspectiva, 1979.
BAUMAN,Z. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BERMAN, M. Tudo que é sólido desmancha no ar. A aventura da modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.
BOURDIEU, P., PASSERON, J. C. A reprodução. Elementos para uma teoria do sistema de ensino. 5.ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
CÂMARA FEDERAL. PL 867.
Disponível em: http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=1050668
CAMPOS, A. M; MEDEIROS, J.; RIBEIRO, M. M. Escolas de luta. São Paulo: Editora Veneta, 2016.
CARRANO, P. C.R. Os jovens e a cidade. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.
Convenção Americana sobre Direitos Humanos (Pacto de São José da Costa Rica).
Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1990-1994/anexo/and678-92.pdf
DELEUZE, G. Diferença e repetição. Lisboa: Relógio d’Água, 2000.
DELEUZE, G. Espinosa filosofia prática. São Paulo: Escuta, 2002.
DELEUZE, G., GUATTARI, F. O que é a filosofia? São Paulo: Ed. 34, 1992.
DELORS, J. Educação um tesouro a descobrir. Brasília, São Paulo, Rio de Janeiro: UNESCO, MEC, Cortez Editora, 1998.
FOUCAULT, M. A verdade e as formas jurídicas. 3. ed. Rio de Janeiro: Nau Editora, 2009.
GUATTARI, G., ROLNIK, S. Micropolítica. Cartografias do desejo. 3.ed. Petrópolis: Vozes, 1993.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 7. ed. Rio de Janeiro: DP & A, 2002.
HARVEY, David. Condição Pós-Moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. 6. ed. São Paulo: Loyola, 1996.
INSTITUTO INSPIRARE. Relatório de resultados. Nossa escola em (re)construção. Outubro 2016.
Disponível em: http://s3.amazonaws.com/porvir/wp-content/uploads/2016/10/06150937/RelatorioCompleto_NossaEscolaEmReConstrucao_Final.pdf
KANT, I. Resposta à pergunta: Que é esclarecimento? In: KANT, I. Textos Seletos. Tradução Floriano de Sousa Fernandes. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2005.
KOHAN, W. Infância. Entre educação e filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
LINS, D.; PELBART, P. Nietzsche e Deleuze, Bárbaros e Civilizados. São Paulo: Annablume, 2004.
MASSCHELEIN, J., SIMONS, M. Em defesa da escola. Uma questão pública. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
MINISTÉRIO PÚBLICO FEDERAL. Procuradoria Federal dos Direitos do Cidadão. Nota Técnica 01/2016-PFDC.
Disponível em: http://pfdc.pgr.mpf.mp.br/temas-de-atuacao/educacao/saiba-mais/proposicoes-legislativas/nota-tecnica-01-2016-pfdc-mpf
SANTOS, M. Por uma outra globalização. Do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2000.
TIBURI, M. Como conversar com um fascista. Reflexões sobre o cotidiano autoritário brasileiro. 2. ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Editora Record, 2015.
UNESCO. Violência na escola: América Latina e Caribe. Brasília: UNESCO, 2003.
ZOURABICHVILLI, F. O vocabulário de Deleuze. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Direitos Autorais para artigos publicados neste periódico são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista, com o trabalho licenciado simultaneamente sob uma licença Creative Commons (CC BY-NC-ND 4.0). Em virtude de os artigos serem publicados nesta revista de acesso público, eles são de uso gratuito, com atribuições próprias, não-comerciais.